Muutosjohtaminen vastaanoton uudistuksessa : Original Sokos Hotel Vaakuna Pori
Kulju, Jenna (2023)
Kulju, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286933
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Original Sokos Hotels Vaakuna Porin hotellille. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää sekä teorian että kyselytutkimuksen avulla, miten muutosjohtamista voidaan hyödyntää työntekijöiden johtamisessa vastaanoton uudistuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia opinnäytetyön aihetta kattavasti, jotta Vaakunan esihenkilöt voivat myös tulevaisuudessa hyödyntää muutosjohtamista uusien muutoksien keskellä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda Vaakunan esihenkilöille uusia näkemyksiä muutosjohtamisesta ja myös heidän työntekijöiden ajatuksista liittyen muutokseen ja muutosjohtamiseen.
Tutkimusmenetelmät, joita opinnäytetyössä käytettiin, olivat laadullinen tutkimus eli kvalitatiivinen tutkimus ja kyselytutkimus. Kysely opinnäytetyötä varten tehtiin Google Formsia käyttäen. Kyselyssä oli sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kyselyn kohderyhmänä oli Vaakunan vastaanoton työntekijät ja kysely lähetettiin heille maaliskuussa 2023. Vastausaikaa heillä oli 13.3.-22.3.2023. Opinnäytetyön teoriaa aiheeseen liittyen tutkittiin laajasti eri lähteitä käyttäen. Aiheita, joita opinnäytetyössä käsiteltiin, olivat esimerkiksi, muutos, muutoksen vaiheet ja muutosjohtaminen.
Opinnäytetyötä varten tehdyn kyselyn tuloksista voidaan todeta, että yrityksen muutosjohtaminen vastaanoton uudistuksen yhteydessä toteutui pääasiassa hyvin. Kyselyyn tuli odotettua vähemmän vastauksia. Vastauksista saatiin kuitenkin hyvä ja kattava kuvaus, miten vastaanoton työntekijöiden mielestä Vaakunan vastaanoton uudistus eteni. Joitain kehityksen kohteita vielä on. Niihin liittyen tuli hyvin vastauksia, kun kyselyssä pohdittiin tulevaisuuden muutoksia ja miten niihin voitaisiin varautua paremmin. Kehityskohteita, jotka vastaajien vastauksista nousi ilmi, olivat esimerkiksi työntekijöiden kuunteleminen ja kommunikointi työntekijöiden ja esihenkilöiden välillä.
Tutkimusmenetelmät, joita opinnäytetyössä käytettiin, olivat laadullinen tutkimus eli kvalitatiivinen tutkimus ja kyselytutkimus. Kysely opinnäytetyötä varten tehtiin Google Formsia käyttäen. Kyselyssä oli sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kyselyn kohderyhmänä oli Vaakunan vastaanoton työntekijät ja kysely lähetettiin heille maaliskuussa 2023. Vastausaikaa heillä oli 13.3.-22.3.2023. Opinnäytetyön teoriaa aiheeseen liittyen tutkittiin laajasti eri lähteitä käyttäen. Aiheita, joita opinnäytetyössä käsiteltiin, olivat esimerkiksi, muutos, muutoksen vaiheet ja muutosjohtaminen.
Opinnäytetyötä varten tehdyn kyselyn tuloksista voidaan todeta, että yrityksen muutosjohtaminen vastaanoton uudistuksen yhteydessä toteutui pääasiassa hyvin. Kyselyyn tuli odotettua vähemmän vastauksia. Vastauksista saatiin kuitenkin hyvä ja kattava kuvaus, miten vastaanoton työntekijöiden mielestä Vaakunan vastaanoton uudistus eteni. Joitain kehityksen kohteita vielä on. Niihin liittyen tuli hyvin vastauksia, kun kyselyssä pohdittiin tulevaisuuden muutoksia ja miten niihin voitaisiin varautua paremmin. Kehityskohteita, jotka vastaajien vastauksista nousi ilmi, olivat esimerkiksi työntekijöiden kuunteleminen ja kommunikointi työntekijöiden ja esihenkilöiden välillä.