Hälsovårdarnas hälsofrämjande arbete bland barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)
Myllykoski, Fanny (2023)
Myllykoski, Fanny
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286908
Tiivistelmä
Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) är ett samlingsnamn för ADHD, AST, Tourettes syndrom samt språk- och talstörningar. Barn med NPF är i behov av extra stöd från hälsovården. Hälsovårdarna har som uppgift att främja hälsan bland barnen och att se till att funktionsnedsättningarna tas i beaktande i skolan och i hemmet. Arbetet är en litteraturstudie. En kvalitativ metod används, där nio artiklar analyseras med kvalitativ innehållsanalys. Den teoretiska referensramen i lärdomsprovet är hälsa och hälsofrämjande. Syftet med detta arbete är att samla material om hur hälsovårdare kan främja hälsan bland barn med NPF-diagnoser. Tre huvudkategorier kommer fram i analysen vilka besvarar frågeställningarna om hälsovårdarnas roll samt hälsofrämjande insatser bland barn med NPF. Resultatet visar att ett bra samarbete mellan hälsovård och personal på skolan samt vårdnadshavare bidrar till större möjligheter att främja hälsan för barnen och ger barnen en möjlighet att anpassa sig i olika situationer och leva ett så normalt liv som möjligt. Hälsovårdarnas kompetens inom funktionsnedsättningar hjälper barnen att upprätthålla ett gott välbefinnande och förebygga eventuella risker samt ohälsa. Resultatet diskuteras tillsammans med tidigare forskning och den teoretiska referensramen.