Viestinnän vaikutus työhyvinvointiin organisaatiomuutoksessa
Kemppi, Carola (2023)
Kemppi, Carola
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304296950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304296950
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka Pohjanmaan hyvinvointialueen erikoisairaanhoidon työntekijäryhmä oli kokenut organisaatiomuutosta koskevan viestinnän tukeneen heidän työhyvinvointiaan organisaatiomuutoksen aikana. Kehittämistyön tavoitteena oli tuoda esiin, kuinka viestinällä voidaan vaikuttaa työhyvinvointiin organisaatiomuutoksessa.
Kehittämistyöhön on käytetty laadullisia kehittämismenetelmiä. Aineisto on kerätty siten, että jokaiselle kehittämistyöhön valikoituneelle ryhmän jäsenelle tehtiin henkilökohtainen haastattelu ja haastattelujen tulosten pohjalta syntyi aihe fokusryhmähaastattelulla. Fokusryhmähaastattelu ryhmiä oli yksi ja Fokusryhmähaastattelu kesti 1.5 tuntia. Fokusryhmähaastattelu kirjattiin ja nauhoitettiin. Aineiston materiaali analysointi tapahtui teemoittelulla.
Tuloksissa tuli esille, että viestinnällä on vaikutusta työhyvinvointiin organisaatiomuutoksessa. Organisaatiomuutosten keskellä täytyy huolehtia, että annetaan tarpeeksi aikaa viestintään ja, että työntekijöille annetaan aikaa ja mahdollisuus kysyä ovatko he ymmärtäneet viestityn asian oikein. Selkeään, ymmärrettävää ja johdonmukaiseen viestintään on hyvä panostaa muutoksen keskellä, jotta työntekijät ymmärtävät muutostarpeen ja miten se vaikuttaa omaan työskentelyyn. Organisaatiomuutoksen aikana on tärkeää, että työntekijät ovat hyvinvoivia ja muutoskyvykkäitä. Tärkeimmäksi onnistuneen muutosviestinnän tekijäksi nousi aika.
Kehittämistyöhön on käytetty laadullisia kehittämismenetelmiä. Aineisto on kerätty siten, että jokaiselle kehittämistyöhön valikoituneelle ryhmän jäsenelle tehtiin henkilökohtainen haastattelu ja haastattelujen tulosten pohjalta syntyi aihe fokusryhmähaastattelulla. Fokusryhmähaastattelu ryhmiä oli yksi ja Fokusryhmähaastattelu kesti 1.5 tuntia. Fokusryhmähaastattelu kirjattiin ja nauhoitettiin. Aineiston materiaali analysointi tapahtui teemoittelulla.
Tuloksissa tuli esille, että viestinnällä on vaikutusta työhyvinvointiin organisaatiomuutoksessa. Organisaatiomuutosten keskellä täytyy huolehtia, että annetaan tarpeeksi aikaa viestintään ja, että työntekijöille annetaan aikaa ja mahdollisuus kysyä ovatko he ymmärtäneet viestityn asian oikein. Selkeään, ymmärrettävää ja johdonmukaiseen viestintään on hyvä panostaa muutoksen keskellä, jotta työntekijät ymmärtävät muutostarpeen ja miten se vaikuttaa omaan työskentelyyn. Organisaatiomuutoksen aikana on tärkeää, että työntekijät ovat hyvinvoivia ja muutoskyvykkäitä. Tärkeimmäksi onnistuneen muutosviestinnän tekijäksi nousi aika.