Sosiaalisen median strategia pk-yrityksille
Ronkainen, Jasmiina (2023)
Lataukset:
Ronkainen, Jasmiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää sosiaalisen median strategiaa osana pk-yrityksen markkinointia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sosiaalisen median strategiaopas pk-yrityksille. Opinnäytetyö kirjoitettiin lukijalle, joka ymmärtää markkinoinnin peruskäsitteet.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin sosiaalisen median merkitystä osana yrityksen markkinointia. Tietoperustassa käytiin läpi sosiaalisen median markkinoinnin edut ja haasteet pk-yrityksille, sekä tutustuttiin PESO-malliin. Tietoperustassa esiteltiin myös vertailuanalyysi olemassa olevista sosiaalisen median strategioista. Vertailuanalyysi pitää sisällään viisitoista eri opasta. Lähteinä tietoperustassa käytettiin kirjallisuutta, artikkeleja, muita strategiaoppaita sekä verkkoaineistoa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa koostuu sosiaalisen median strategiaoppaasta, joka tuotettiin opinnäytetyön neljännessä luvussa esiteltyjen osa-alueiden mukaisesti. Opas pitää näin sisällään kahdeksan eri osa-aluetta. Opas on suunniteltu toimivaksi yhdessä tietoperustan kanssa, joten oppaassa on enemmän tehtäviä kuin teorian kertaamista. Oppaan tehtävät perustuvat teoriapohjan sisältöön ja auttavat tuomaan teorian käytäntöön. Tuotos esitetään erillisenä liitetiedostona.
Opinnäytetyön tuotos tehtiin suomalaisille pk-yrityksille. Kohderyhmänä toimi pk-yritykset, sillä noin puolet näistä yrityksistä hoitavat itse sosiaaliseen median markkinoinnin. Näin voimme päätellä, että he hyötyisivät eniten työvälineistä strategiaa suunnitellessa. B2B- ja B2C-yrityksien markkinointi eroavat toisistaan ja tämän takia opinnäytetyön opas on suunnattu erityisesti B2C-yrityksille. Opasta voi käyttää myös B2B-yritys mutta se on rakennettu vastaamaan B2C-yrityksien tarpeita.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin sosiaalisen median merkitystä osana yrityksen markkinointia. Tietoperustassa käytiin läpi sosiaalisen median markkinoinnin edut ja haasteet pk-yrityksille, sekä tutustuttiin PESO-malliin. Tietoperustassa esiteltiin myös vertailuanalyysi olemassa olevista sosiaalisen median strategioista. Vertailuanalyysi pitää sisällään viisitoista eri opasta. Lähteinä tietoperustassa käytettiin kirjallisuutta, artikkeleja, muita strategiaoppaita sekä verkkoaineistoa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa koostuu sosiaalisen median strategiaoppaasta, joka tuotettiin opinnäytetyön neljännessä luvussa esiteltyjen osa-alueiden mukaisesti. Opas pitää näin sisällään kahdeksan eri osa-aluetta. Opas on suunniteltu toimivaksi yhdessä tietoperustan kanssa, joten oppaassa on enemmän tehtäviä kuin teorian kertaamista. Oppaan tehtävät perustuvat teoriapohjan sisältöön ja auttavat tuomaan teorian käytäntöön. Tuotos esitetään erillisenä liitetiedostona.
Opinnäytetyön tuotos tehtiin suomalaisille pk-yrityksille. Kohderyhmänä toimi pk-yritykset, sillä noin puolet näistä yrityksistä hoitavat itse sosiaaliseen median markkinoinnin. Näin voimme päätellä, että he hyötyisivät eniten työvälineistä strategiaa suunnitellessa. B2B- ja B2C-yrityksien markkinointi eroavat toisistaan ja tämän takia opinnäytetyön opas on suunnattu erityisesti B2C-yrityksille. Opasta voi käyttää myös B2B-yritys mutta se on rakennettu vastaamaan B2C-yrityksien tarpeita.