Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Positiivisen pedagogiikan käyttö tukea tarvitsevien lasten kanssa: Loviisan kaupungin varhaiskasvattajien kokemuksia

Halonen, Mira; Partanen, Niina (2023)

 
Avaa tiedosto
Halonen_Mira_Partanen_Niina.pdf (557.6Kt)
Lataukset: 


Halonen, Mira
Partanen, Niina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027233
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Loviisan kaupungin varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan käytöstä tukea tarvitsevien lasten kanssa työskenneltäessä. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten Loviisan
kaupungin varhaiskasvattajat käyttävät positiivista pedagogiikkaa työssään tukea tarvitsevien lasten kanssa. Työssä tutkittiin myös, miten varhaiskasvattajien kokemusten mukaan positiivinen pedagogiikka vaikuttaa tukea tarvitsevan
lapsen hyvinvointiin, oppimiseen ja kehitykseen sekä minkälaisia hyötyjä varhaiskasvattajat kokevat positiivisesta pedagogiikasta olevan tukea tarvitsevien
lasten kanssa työskentelyssä.

Opinnäytetyön tavoitteena oli saada toimeksiantajalle merkittävää ammatillista
teoria- ja kokemustietoa positiivisen pedagogiikan käytöstä. Loviisan kaupungin varhaiskasvatus saa tutkimuksen avulla tietoa kaupungin varhaiskasvattajien kokemuksista positiivisen pedagogiikan käytöstä tukea tarvitsevien lasten
kanssa. Loviisan kaupunki voi myös tutkimuksen avulla jakaa tietoa positiivisesta pedagogiikasta tukea tarvitsevien lasten kanssa työskenteleville varhaiskasvatuksen työntekijöille.

Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen kvantitatiivinen osuus toteutettiin
anonyymisti Webropol-kyselynä kaikille Loviisan kaupungin varhaiskasvattajille. Kvalitatiivinen osuus toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna kolmelle
vapaaehtoiselle varhaiskasvattajalle kaupungin eri yksiköistä. Myös kyselyn
avoimet vastaukset käsiteltiin laadullisesti.

Tulosten perusteella Loviisan kaupungin varhaiskasvattajille positiivinen pedagogiikka on käsitteenä tuttu ja sitä käytetään työssä tukea tarvitsevien lasten
kanssa. Yleisimmin käytettyjä positiivisen pedagogiikan keinoja ovat positiivisen palautteen antaminen, pientenkin onnistumisien huomaaminen, lasten arvostaminen sekä vahvuuksien hyödyntäminen. Positiivinen pedagogiikka työotteena koetaan myös hyödylliseksi erityisesti tukea tarvitsevien lasten kanssa
työskentelyssä. Myönteisten oppimiskokemusten kautta lasten itsetunto vahvistuu, millä varhaiskasvattajien mukaan on merkittävä vaikutus tukea tarvitsevien lasten hyvinvoinnille, oppimiselle ja kehitykselle. Positiivisuuden koetaan
kohentavan työ- ja oppimisympäristön ilmapiiriä sekä parantavan vuorovaikutussuhteita. Vastaajat kokevat haittatekijöinä positiivisen pedagogiikan käytölle kiireisen arjen sekä resurssipulan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste