Markkinointiviestintäpohjien ja -ohjeiden luominen asiakkaiden käyttöön
Salonen, Marika (2023)
Salonen, Marika
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286874
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli käsitellä markkinointiviestinnän keinoja sosiaalisessa mediassa ja sähköpostissa, sekä tunnistaa elementit, joista viestit näissä kanavissa muodostuvat ja löytää tehokkaimmat tavat hyödyntää niitä. Lisäksi tavoitteena oli luoda markkinointiviestintäpohjat kyseisiin kanaviin ja niihin liittyvät ohjeet toimeksiantajayrityksen asiakkaille markkinoinnin tueksi. Pohjat tulevat olemaan osa toimeksiantajan markkinointityökalua. Toimeksiantajan asiakkaat ja pohjien käyttäjät ovat kauneus- ja hyvinvointialan yrityksiä.
Pohjien ja ohjeiden luomiseksi perehdyttiin kirjallisuuden ja verkkokirjoitusten, kuten asiantuntijablogien, kautta sekä sosiaalisen median-, että sähköpostimarkkinointiin. Aineiston pohjalta selvitettiin molempien markkinointimuotojen eri elementtejä ja toimivia käytänteitä. Vertailuanalyysin eli benchmarkkauksen avulla kartoitettiin kauneus- ja hyvinvointialan nykytilaa Instagramissa. Vertailua tehtiin tileistä ja julkaisuista yleisesti sekä erityisesti yksittäisistä ajanvarausta koskevista julkaisuista. Benchmarkkaamalla selvitettiin myös sähköpostimarkkinoinnin eri elementtejä ja niiden käyttöä sekä toimivuutta. Sähköpostien osalta lähettäjän toimialaa ei rajoitettu.
Asiantuntijatekstien sekä benchmarkkauksen perusteella ratkaistiin, millaisia pohjien tulee olla ja mitä asioita ohjeissa pitää tuoda esiin. Ohjeisiin rajattiin teoriapohjasta vain tärkeimmät elementit. Pohjien tarkoitus on auttaa erityisesti niitä yrittäjiä, joille digitaalinen markkinointi on vaikeaa tai työlästä, joten sekä pohjista, että ohjeista tehtiin helppokäyttöiset, eikä ohjeissa porauduttu aiheisiin kovin syvälle.
Yritys X pystyy pohjien avulla palvelemaan asiakkaitaan paremmin auttamalla ja tukemalla näitä markkinoinnissa. Samalla yritys X hyötyy itse asiakkaiden lisääntyneiden ajanvarausten kautta, jolloin sen saamat komissiot asiakkaiden veloittamista maksuista kasvavat. Työn tuloksia voidaan myös hyödyntää toteuttamalla niiden pohjalta myöhemmin lisää pohjia, jos tämä katsotaan tarpeelliseksi.
Pohjien ja ohjeiden luomiseksi perehdyttiin kirjallisuuden ja verkkokirjoitusten, kuten asiantuntijablogien, kautta sekä sosiaalisen median-, että sähköpostimarkkinointiin. Aineiston pohjalta selvitettiin molempien markkinointimuotojen eri elementtejä ja toimivia käytänteitä. Vertailuanalyysin eli benchmarkkauksen avulla kartoitettiin kauneus- ja hyvinvointialan nykytilaa Instagramissa. Vertailua tehtiin tileistä ja julkaisuista yleisesti sekä erityisesti yksittäisistä ajanvarausta koskevista julkaisuista. Benchmarkkaamalla selvitettiin myös sähköpostimarkkinoinnin eri elementtejä ja niiden käyttöä sekä toimivuutta. Sähköpostien osalta lähettäjän toimialaa ei rajoitettu.
Asiantuntijatekstien sekä benchmarkkauksen perusteella ratkaistiin, millaisia pohjien tulee olla ja mitä asioita ohjeissa pitää tuoda esiin. Ohjeisiin rajattiin teoriapohjasta vain tärkeimmät elementit. Pohjien tarkoitus on auttaa erityisesti niitä yrittäjiä, joille digitaalinen markkinointi on vaikeaa tai työlästä, joten sekä pohjista, että ohjeista tehtiin helppokäyttöiset, eikä ohjeissa porauduttu aiheisiin kovin syvälle.
Yritys X pystyy pohjien avulla palvelemaan asiakkaitaan paremmin auttamalla ja tukemalla näitä markkinoinnissa. Samalla yritys X hyötyy itse asiakkaiden lisääntyneiden ajanvarausten kautta, jolloin sen saamat komissiot asiakkaiden veloittamista maksuista kasvavat. Työn tuloksia voidaan myös hyödyntää toteuttamalla niiden pohjalta myöhemmin lisää pohjia, jos tämä katsotaan tarpeelliseksi.