Asiakasuskollisuuden kehittäminen mobiilisovelluksen avulla (Billebeino Padel Oy)
Kinnunen, Tuomas; Myrrä, Mikke (2023)
Kinnunen, Tuomas
Myrrä, Mikke
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037301
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Billebeino Padelin asiakasuskollisuutta mobiilisovelluksen avulla. Työ saatiin toimeksiantona Billebeino Padelilta marraskuussa 2022.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin perehtymällä tarkemmin liikunta-alalla toimiviin mobiilisovelluksiin.
Tämän jälkeen suunniteltiin Webropol-kysely, joka julkaistiin helmikuussa 2023. Kyselyssä hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kehittämistyön aineisto (n = 332) kerättiin verkkokyselyn avulla. Aineistoon hyväksyttiin kaikki vastaukset, sillä aineiston keräämisessä hyödynsimme Billebeino Padelin sosiaalisen median kanavia, sähköpostilistoja, WhatsApp-ryhmiä sekä Padel Suomi Facebook-ryhmää. Kyselyn tavoitteena oli saada selville padel-harrastajien toiveita alkuvaiheessa olevan Billebeino Padel-mobiilisovelluksen sisällöstä.
Kyselystä nousi esiin useita yksityiskohtia, joita toimeksiantaja pystyy hyödyntämään asiakasuskollisuuden kehittämisessä mobiilisovelluksen avulla. Vastauksien perusteella mobiilisovelluksesta tulisi voida varata pelivuoroja ja hallinnoida varaushistoriaa. Tämän lisäksi tärkeänä pidettiin sovelluksessa toimivaa kanta-asiakasohjelmaa, jonka ominaisuuksia olisivat vaihtuvat asiakasedut sekä pelisaldon kerryttäminen ostojen perusteella. Kyselyn tulokset huomioimalla Billebeino Padelilla on mahdollisuus kehittää asiakasukollisuuttaan pian julkaistavan mobiilisovelluksen avulla.
Kehitysehdotuksena toimeksiantajalle olisi kanta-asiakasjärjestelmän luominen mobiilisovellukseen. Tämä mahdollistaisi asiakkaita keskittämään ostoksensa Billebeino Padeliin. Samasta mobiilisovelluksesta asiakas pystyisi varaamaan pelivuoron, saamaan erilaisia asiakasetuja ja kerämään bonuspisteitä omien ostojensa perusteella. Bonuspisteitä pystyisi hyödyntämään vuorojen varaamiseen, Billebeino Padelin verkkokauppaan tai Pro shoppiin.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin perehtymällä tarkemmin liikunta-alalla toimiviin mobiilisovelluksiin.
Tämän jälkeen suunniteltiin Webropol-kysely, joka julkaistiin helmikuussa 2023. Kyselyssä hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kehittämistyön aineisto (n = 332) kerättiin verkkokyselyn avulla. Aineistoon hyväksyttiin kaikki vastaukset, sillä aineiston keräämisessä hyödynsimme Billebeino Padelin sosiaalisen median kanavia, sähköpostilistoja, WhatsApp-ryhmiä sekä Padel Suomi Facebook-ryhmää. Kyselyn tavoitteena oli saada selville padel-harrastajien toiveita alkuvaiheessa olevan Billebeino Padel-mobiilisovelluksen sisällöstä.
Kyselystä nousi esiin useita yksityiskohtia, joita toimeksiantaja pystyy hyödyntämään asiakasuskollisuuden kehittämisessä mobiilisovelluksen avulla. Vastauksien perusteella mobiilisovelluksesta tulisi voida varata pelivuoroja ja hallinnoida varaushistoriaa. Tämän lisäksi tärkeänä pidettiin sovelluksessa toimivaa kanta-asiakasohjelmaa, jonka ominaisuuksia olisivat vaihtuvat asiakasedut sekä pelisaldon kerryttäminen ostojen perusteella. Kyselyn tulokset huomioimalla Billebeino Padelilla on mahdollisuus kehittää asiakasukollisuuttaan pian julkaistavan mobiilisovelluksen avulla.
Kehitysehdotuksena toimeksiantajalle olisi kanta-asiakasjärjestelmän luominen mobiilisovellukseen. Tämä mahdollistaisi asiakkaita keskittämään ostoksensa Billebeino Padeliin. Samasta mobiilisovelluksesta asiakas pystyisi varaamaan pelivuoron, saamaan erilaisia asiakasetuja ja kerämään bonuspisteitä omien ostojensa perusteella. Bonuspisteitä pystyisi hyödyntämään vuorojen varaamiseen, Billebeino Padelin verkkokauppaan tai Pro shoppiin.