Menetelmiä lapsen tukemiseksi varhaiskasvatuksessa sosioemotionaalisissa haasteissa
Klemetti, Lotta; Marttila, Mari (2023)
Klemetti, Lotta
Marttila, Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037494
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus tuen menetelmistä lapsen tukemiseksi sosioemotionaalisissa haasteissa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota ajantasaista tutkimustietoa lasten tuen menetelmistä sosioemotionaalisissa haasteissa. Tutkimuskysymyksenä oli: millä menetelmillä lasta voidaan tukea varhaiskasvatuksessa sosioemotionaalisissa haasteissa? Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kuvailevassa kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan jo tehtyjä tutkimuksia ja se on laadullinen tutkimusmenetelmä. Tutkimusaineistossa oli kymmenen tieteellisyyden kriteerit täyttävää tutkimusta tai artikkelia, joista yksi oli englanninkielinen. Aineiston analyysissa käytettiin teemoittelua.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksessa käytettiin menetelminä lämmintä vuorovaikutusta, lasten osallistamista ja lapsilähtöistä pedagogiikkaa lapsen tukemisessa sosioemotionaalisissa haasteissa. Lämpimällä vuorovaikutuksella oli aineistossa hyvin suuri merkitys lasten tukemisessa.
Lämpimässä vuorovaikutuksessa korostui aikuisen sensitiivisyys kohtaamisessa ja lapsen kokemus kuulluksi ja nähdyksi tulemisesta. Lapsilähtöisessä pedagogiikassa nousi erityisesti toimijuuden vahvistamisen, pienryhmätoiminnan sekä struktuurin ja johdonmukaisuuden merkitys. Lasten osallistamisessa korostui lasten kokemus ryhmän jäsenyydestä ja heidän ideoidensa ja mielipiteidensä aito kuunteleminen. This thesis is a descriptive literature review of methods of support in socioemotional challenges in early childhood education. The aim of the thesis was to gather up-to-date research data on methods of support in socio-emotional challenges. The research question was the following: what methods can be used to support children in early childhood education when they have socio-emotional challenges? The method used in this study was a descriptive literature review. The illustrative literature review examines studies already carried out using a qualitative study method. There were ten scientific studies or articles in the study subject, one of which was in English. In the analysis of the data, tematisation was used.
According to the results of this literature review, warm interaction, children’s inclusion and child-oriented pedagogy were used as methods in early childhood education to support children in socio-emotional challenges. Warm interaction played a very important role in supporting children in the material.
Warm interaction highlighted the sensitivity of an adult in the encounter and the child’s experience of being heard and seen. In the child-oriented pedagogy, the importance of strengthening the childrens’ agency, small groups, structure and coherence appeared in particular. Children’s experiences of group membership and genuine listening to their ideas and opinions was seen important when it came to their participation.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksessa käytettiin menetelminä lämmintä vuorovaikutusta, lasten osallistamista ja lapsilähtöistä pedagogiikkaa lapsen tukemisessa sosioemotionaalisissa haasteissa. Lämpimällä vuorovaikutuksella oli aineistossa hyvin suuri merkitys lasten tukemisessa.
Lämpimässä vuorovaikutuksessa korostui aikuisen sensitiivisyys kohtaamisessa ja lapsen kokemus kuulluksi ja nähdyksi tulemisesta. Lapsilähtöisessä pedagogiikassa nousi erityisesti toimijuuden vahvistamisen, pienryhmätoiminnan sekä struktuurin ja johdonmukaisuuden merkitys. Lasten osallistamisessa korostui lasten kokemus ryhmän jäsenyydestä ja heidän ideoidensa ja mielipiteidensä aito kuunteleminen.
According to the results of this literature review, warm interaction, children’s inclusion and child-oriented pedagogy were used as methods in early childhood education to support children in socio-emotional challenges. Warm interaction played a very important role in supporting children in the material.
Warm interaction highlighted the sensitivity of an adult in the encounter and the child’s experience of being heard and seen. In the child-oriented pedagogy, the importance of strengthening the childrens’ agency, small groups, structure and coherence appeared in particular. Children’s experiences of group membership and genuine listening to their ideas and opinions was seen important when it came to their participation.