Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Peruskoulun opetustyön etäjohtamisen kehittäminen

Mäntynen, Aku (2023)

 
Avaa tiedosto
Mantynen_Aku.pdf (3.034Mt)
Lataukset: 


Mäntynen, Aku
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037457
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tavalla henkilöstö koki lähiopetuksesta etäopetusmalliin siirtymisen ja kuinka siirtymää ja etäopetuksen johtamista voitaisiin vielä kehittää. COVID-19-pandemian alusta oli opinnäytetyön aloitusajankohtana kulunut jo kaksi vuotta, ja kyselytutkimuksen toteutusajankohtana opetushenkilöstö oli jo palannut etäopetusmallista normaaliin lähiopetusmalliin.

Etäjohtamiseen liittyvä tutkimus toteutettiin opetushenkilöstön näkökulmasta tarkasteltuna. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jonka tueksi suoritettiin myös teemahaastattelu täydentämään ja tarkentamaan kyselyn vastauksia ja esille nousseita asioita. Työn viitekehyksenä olivat teoriat etätyöstä ja etäjohtamisesta.

Tutkimuksen avulla pystyttiin löytämään selkeitä elementtejä, joita huomioimalla kyettäisiin helpottamaan etätyöskentelyn siirtymävaihetta, parantamaan työssä jaksamista sekä ennakoivasti huomioimaan erinäisiä asioita osana opetusta ja opetuksen suunnittelua. Keskeisimpinä tuloksina ja niistä johdettuina kehitysehdotuksina voidaan pitää vuorovaikutuksen lisäämistä, erilaisten työkuormaa keventävien keinojen hyödyntämistä sekä tietoteknisten taitojen ajantasaistamista.
 
The aim of the present Master’s thesis is to explore how the staff experience the transition from face-to-face to distance teaching. In addition, the aim is to study how the transition and the management of distance teaching could be further developed. At the time of the study, two years had passed since the beginning of the COVID-19-pandemic, and at the time of the survey, the teaching staff had already returned from distance teaching to the normal face-to-face teaching model.

The research on remote management was carried out from the perspective of the teaching staff. The research method used was a survey supported by a thematic interview to complement and clarify the responses and issues raised. The study is based on the theories of remote working and remote management.

The research helped to identify clear elements which, if taken into account, would facilitate the transition to remote working, improve job satisfaction and proactively address various issues as part of teaching and lesson planning. The main findings and the resulting suggestions for improvement include increased interaction, the use of different workload reduction tools and the updating of IT skills.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste