Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Konfliktit työyhteisöä kehittämässä

Karhu, Kasperi (2023)

 
Avaa tiedosto
Karhu_Kasperi.pdf.pdf (224.0Kt)
Lataukset: 


Karhu, Kasperi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037483
Tiivistelmä
Työelämässä syntyy useista syistä hankalia tilanteita tai konflikteja, jotka vaikeuttavat työntekoa ja heikentävät tuloksia. Konfliktit kuitenkin kuuluvat työyhteisön arkeen. Opinnäytetyössä tutkittiin, voiko hankalien tilanteiden tai konfliktien kautta kehittää työyhteisöä, ja jos tämä oli mahdollista, mitkä olivat niitä keinoja, joilla konfliktien käsittelystä seurasi työyhteisön kehitystä. Tutkimuksen tietoperustan mukaan työpaikan tai organisaation konflikti eli ristiriita tarkoittaa tilannetta, jossa kahdella tai useammalla henkilöllä, jotka työskentelevät samassa työpaikassa, on erilaisista intresseistä tai mielipiteistä juontuneita erimielisyyksiä. Konfliktin ratkaisu määritellään saavutetuksi sopimukseksi, kun melkein kaikki riita-asiat on selvitetty.

Tutkimusmenetelmäksi valittiin kirjallisen aineiston ja teemahaastatteluina toteutettujen haastattelujen analyysi. Teemahaastattelut toteutettiin syksyllä 2022. Teemahaastatteluissa käsiteltiin kuutta teemaa, joilla kartoitettiin hankalien tilanteiden käsittelyä työyhteisössä. Teemat olivat
seuraavat: 1) tyypillisen hankalan tilanteen kuvailu, 2) onnistuneen ratkaisun löytyminen hankalaan tilanteeseen, 3) epäonnistunut ratkaisuyritys hankalaan tilanteeseen, 4) keinot, joilla voidaan ehkäistä hankalien tilanteiden syntymistä, 5) Näkemyserot toteutuneesta ratkaisusta, sekä 6) ihannemaailma, jossa ei ole konflikteja. Haastatteluihin osallistui hotelli- ja ravintola-alalla pitkään työskennelleitä ammattilaisia.

Keskeisenä tuloksena on, että konfliktien tai ristiriitojen hoidossa on keskeistä määrätietoinen ja onnistunut vuorovaikutus, sekä luottamuksellinen ilmapiiri työyhteisössä. Vääränlainen vuorovaikutus ja työpaikan huono ilmapiiri johtavat ristiriitoihin, eikä hankalia tilanteita voida ratkoa. Lähes kaikki työyhteisöt onnistuvat selvittämään hankalia tilanteita. Nopeatempoisessa työyhteisössä ei haeta konflikteja työyhteisön kehittämisen toivossa, vaan konfliktit pyritään minimoimaan avoimuudella, suoruudella ja hierakkisuutta vähentämällä. Vastaus tutkimuksen pääkysymykseen on: työyhteisöä on mahdollista kehittää konfliktien ja ristiriitojen kautta. Vaikeissa vuorovaikutustilanteissä on tärkeää löytää oikea puhetapa. Rekrytoinneissa onnistuminen ja työyhteisön aikuinen suhtautuminen työhön ovat edellytyksiä hankalista tilanteista selviytymiseen. Konfliktit voivat olla työyhteisölle hyväksi, mutta niihin ei kannata hakeutua.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste