Strategiatyökalut ja sidosryhmäyhteistyö ammatillisen koulutuksen kehittämisessä: tapaus Seinäjoen Koulutuskuntayhtymä Sedu Ilmajoki, Ilmajoentie
Ketomäki, Ville (2023)
Ketomäki, Ville
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037504
Tiivistelmä
Maatalousalan toimintaympäristössä on tapahtunut voimakkaita muutoksia. Maatilayritysten lukumäärä on vähentynyt. Maatilayritykset ovat korvanneet työpanosta teknologialla. Taloudellinen kannattavuus on ollut haasteellista. Ennusteet tulevaisuudesta eivät lupaa helpompia aikoja. Omalta osaltaan väestön ikärakenne vaikuttaa tulevaisuudessa osaavan työvoiman saatavuuteen. Teknologian kehitys tulee muuttamaan tuotantotapoja ja -menetelmiä yhtä paljon kuin kiristyvät ympäristövaateet. Maatalousalalla tarvitaan ajanmukaista koulutusta, jotta pystytään vastaamaan ajan esittämiin haasteisiin.
Opinnäytetyössä oli kaksi päätavoitetta. Ensimmäisessä tavoitteessa teemahaastattelujen kautta selvitettiin Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu Ilmajoki-yksikön maatalousalan sidosryhmäyhteistyön nykytila sekä kehittämistarpeet. Teemahaastatteluissa näkemyksiä selvitettiin opettajakunnan ja sidosryhmien edustajilta. Toisessa tavoitteessa tutustuttiin kirjallisuuden avulla strategiatyökaluihin, joita voitiin käyttää Sedu Ilmajoki-yksikön maatalousalan analysoinnissa.
Teemahaastatteluin toteutetuissa haastatteluissa selvisi organisoidun kehittämistyön ja foorumin puuttuminen. Yhteistyötä tehtiin pääasiassa opettajavetoisesti ja tehtävien rajaamissa puitteissa. Strategiatyökalujen hyödyntämisessä päädyttiin PESTEL-, VRIO-, SWOT- ja TOWS-analyyseihin.
Teemahaastattelujen pohjalta saatujen tulosten avulla opinnäytetyössä luotiin sidosryhmäyhteistyön toteuttamiselle malliehdotus. Ehdotettua malli esiteltiin ja testattiin sidosryhmillä. Jälkeenpäin mallin toimivuutta arvioitiin. Malli todettiin hyväksi lähtökohdaksi, jota voi tarkentaa ajan kanssa. Strategiatyökaluista PESTEL-, SWOT- ja TOWS-analyysit toteutettiin. PESTEL-analyysissa hyödynnettiin osaltaan sidosryhmien teemahaastatteluissa saatuja tuloksia. VRIO-analyysi toteutettiin Sedu Ilmajoki-yksikön opettajien työpajassa. Strategiatyökalujen integroimiseksi koulutuksen kehittämiseen luotiin vuosikello toimenpiteiden tekemiseksi.
Opinnäytetyössä oli kaksi päätavoitetta. Ensimmäisessä tavoitteessa teemahaastattelujen kautta selvitettiin Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu Ilmajoki-yksikön maatalousalan sidosryhmäyhteistyön nykytila sekä kehittämistarpeet. Teemahaastatteluissa näkemyksiä selvitettiin opettajakunnan ja sidosryhmien edustajilta. Toisessa tavoitteessa tutustuttiin kirjallisuuden avulla strategiatyökaluihin, joita voitiin käyttää Sedu Ilmajoki-yksikön maatalousalan analysoinnissa.
Teemahaastatteluin toteutetuissa haastatteluissa selvisi organisoidun kehittämistyön ja foorumin puuttuminen. Yhteistyötä tehtiin pääasiassa opettajavetoisesti ja tehtävien rajaamissa puitteissa. Strategiatyökalujen hyödyntämisessä päädyttiin PESTEL-, VRIO-, SWOT- ja TOWS-analyyseihin.
Teemahaastattelujen pohjalta saatujen tulosten avulla opinnäytetyössä luotiin sidosryhmäyhteistyön toteuttamiselle malliehdotus. Ehdotettua malli esiteltiin ja testattiin sidosryhmillä. Jälkeenpäin mallin toimivuutta arvioitiin. Malli todettiin hyväksi lähtökohdaksi, jota voi tarkentaa ajan kanssa. Strategiatyökaluista PESTEL-, SWOT- ja TOWS-analyysit toteutettiin. PESTEL-analyysissa hyödynnettiin osaltaan sidosryhmien teemahaastatteluissa saatuja tuloksia. VRIO-analyysi toteutettiin Sedu Ilmajoki-yksikön opettajien työpajassa. Strategiatyökalujen integroimiseksi koulutuksen kehittämiseen luotiin vuosikello toimenpiteiden tekemiseksi.