Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Uusi pintaoikaisustandardi ja ympäristövastuunäkökulma : CABAS-laskentaohjelma

Jalo, Pinja (2023)

 
Avaa tiedosto
Jalo_Pinja.pdf (1.035Mt)
Lataukset: 


Jalo, Pinja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037450
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan vauriokorjaamoiden ja vakuutusyhtiöiden käyttämän CABAS-laskentaohjelman syksyllä 2022 uudistunutta pintaoikaisun aikastandardia. Tutkimuksessa selvitetään, ohjaako uudistunut aikastandardi vauriokorjaamoja vaihtamaan ajoneuvon teräs- ja Opinnäytetyössä tutkitaan vauriokorjaamoiden ja vakuutusyhtiöiden käyttämän CABAS-laskentaohjelman syksyllä 2022 uudistunutta pintaoikaisun aikastandardia. Tutkimuksessa selvitetään, ohjaako uudistunut aikastandardi vauriokorjaamoja vaihtamaan ajoneuvon teräs- ja alumiinipeltiosia pintaoikaisun sijaan. Opinnäytetyössä otetaan myös kantaa siihen, miten aikastandardin uudistuminen vaikuttaa korjaamisen ympäristövastuullisuuteen ja ekologisuuteen.

Opinnäytetyö laadittiin, koska Autoklinikka-yhtiöt Oy:ssä huomattiin, että CABAS-laskentaohjelman pintaoikaisustandardin uudistuttua ajoneuvojen korjauskustannuslaskelmat antavat pintaoikaisutyön suorittamiseen vähemmän työaikaa kuin osan oikaisemiseen todellisuudessa kuluu. Tämä aiheuttaa korjaamolla painetta työn suoritusnopeudessa, jolloin korjaamo saattaa päätyä osan vaihtoon korjaamisen sijasta. Vauriokorjaamolla on pohdittu vaurioituneen osan vaihdon ympäristövastuullisuutta verrattuna korjattuun metalliosaan.

Tutkimus suoritettiin hakemalla Autoklinikka-yhtiöt Oy:n CABAS-laskentaohjelmasta neljä ennen syyskuuta 2022 tehtyä korjauskustannuslaskelmaa, jotka laadittiin uudelleen uudistuneen pintaoikaisustandardin mukaisesti. Korjauskustannuslaskelmat laadittiin myös pintaoikaisun sijasta vaurioituneen osan vaihdolla. Kustannuslaskelmia verrattiin toisiinsa pintaoikaisun työajan, kokonaistyöajan ja kokonaiskustannusten suhteen.

Työn tuloksena on selvitys siitä, että uudistuksen myötä jokaisessa neljässä tapauksessa peltisepälle annettu pintaoikaisuaika vähenee. Tutkimuksen perusteella osan vaihtotyöllä laskelman työaika on korkeampi, jolloin työ olisi
ajallisesti mahdollista suorittaa. Osan vaihtaminen kuitenkin nostaa korjauksen hiilijalanjälkeä ja kokonaiskustannuksia. Vauriokorjauksen hiilijalanjäljen pienentämiseksi ja korjauskustannusten säästämiseksi CABAS-laskentaohjelman pintaoikaisustandardi on päivitettävä nykyisestä. Tällöin pintaoikaisutyölle saadaan työhön tarvittava suoritusaika, eikä vaurioitunutta osaa tarvitse vaihtaa laskelman alimitoitetun työajan takia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste