Konserniavustus ja siirtohinnoittelu verosuunnittelussa
Kämppi, Anni (2023)
Kämppi, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037456
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tausta tuli tekijän omasta tarpeesta oppia lisää verosuunnittelusta ja sen tavoista käytännössä. Lähempään tarkasteluun valikoitui siirtohinnoittelu ja konserniavustus, koska näitä molempia käytetään opinnäytteen kohdeyrityksessä. Opinnäytteen tarkoitus on tutkia konserniavustusta ja siirtohinnoittelua verosuunnittelun keinona, sekä pohtia niitä todellisen konsernin, Konserni X:n, kautta. Kirjoittajan tarkoituksena on myös haastaa itsensä ja oma osaamisensa miettimällä, miten yhteistyökonsernin tapauksessa konserniavustuksen tai siirtohinnoittelun käyttöä voitaisiin parantaa verojen optimoinnin näkökulmasta.
Työn tavoitteena on luoda kohdeyritykselle konkreettinen kehitysehdotus, joka pohjautuu pitkälti siirtohinnoittelun SWOT-analyysiin. Tämän lisäksi tavoitteena on kirjoittaa teoriaosuudesta napakka ja yleispätevä opas suomalaiskonserneille, jotka mahdollisesti punnitsevat siirtohinnoittelun tai konserniavustuksen hyödyntämistä omassa liiketoiminnassaan.
Työ on suurimmaksi osaksi teoreettinen ja perustuu aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin. Kohdeyrityksen osuudessa on tehty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Työssä on myös hyödynnetty asiantuntijahaastattelua sellaisissa kysymyksissä, joihin ei löytynyt vastauksia muualta.
Työn tuloksena voidaan sanoa, että siirtohinnoittelulla ja konserniavustuksella on muitakin rooleja kuin olla vain verosuunnittelun välineitä. Erityisesti siirtohinnoittelua tehtäessä ei välttämättä edes ajatella siitä saatavia mahdollisia verohyötyjä. Työn tuloksena syntyi myös kehitysehdotus Konserni X:lle. Tärkeimpinä kehityskohteina on yhteisen siirtohinnoitteluohjeen laatiminen ja konserniavustuksen määrän muuttaminen. Lisäksi kehitysehdotuksessa pohditaan yhden Konserni X:n tytäryhtiön siirtohinnoitteluprosessin muuttamista täysin erilaiseksi.
Opinnäytetyön aihe avaa mahdollisuuksia myös jatkotutkimukselle. Jatkotutkimusta voisi tehdä esimerkiksi tutkimalla lähemmin Konserni X:n toimintamaita. Lisäksi voisi tutkia, kuinka paljon säätövaraa siirtohinnoissa todella on, että ne ovat kuitenkin vielä markkinaehtoisia ja eri maiden veroviranomaisille kelpaavia.
Työn tavoitteena on luoda kohdeyritykselle konkreettinen kehitysehdotus, joka pohjautuu pitkälti siirtohinnoittelun SWOT-analyysiin. Tämän lisäksi tavoitteena on kirjoittaa teoriaosuudesta napakka ja yleispätevä opas suomalaiskonserneille, jotka mahdollisesti punnitsevat siirtohinnoittelun tai konserniavustuksen hyödyntämistä omassa liiketoiminnassaan.
Työ on suurimmaksi osaksi teoreettinen ja perustuu aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin. Kohdeyrityksen osuudessa on tehty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Työssä on myös hyödynnetty asiantuntijahaastattelua sellaisissa kysymyksissä, joihin ei löytynyt vastauksia muualta.
Työn tuloksena voidaan sanoa, että siirtohinnoittelulla ja konserniavustuksella on muitakin rooleja kuin olla vain verosuunnittelun välineitä. Erityisesti siirtohinnoittelua tehtäessä ei välttämättä edes ajatella siitä saatavia mahdollisia verohyötyjä. Työn tuloksena syntyi myös kehitysehdotus Konserni X:lle. Tärkeimpinä kehityskohteina on yhteisen siirtohinnoitteluohjeen laatiminen ja konserniavustuksen määrän muuttaminen. Lisäksi kehitysehdotuksessa pohditaan yhden Konserni X:n tytäryhtiön siirtohinnoitteluprosessin muuttamista täysin erilaiseksi.
Opinnäytetyön aihe avaa mahdollisuuksia myös jatkotutkimukselle. Jatkotutkimusta voisi tehdä esimerkiksi tutkimalla lähemmin Konserni X:n toimintamaita. Lisäksi voisi tutkia, kuinka paljon säätövaraa siirtohinnoissa todella on, että ne ovat kuitenkin vielä markkinaehtoisia ja eri maiden veroviranomaisille kelpaavia.