Take away -pakkaukset ja niiden lajittelu
Jaaksola, Millamaija (2023)
Jaaksola, Millamaija
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037523
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli perehtyä take away -ruokakulttuuriin, pakkausmerkintälainsäädäntöön, pakkausmateriaaleihin ja pakkausratkaisuihin sekä selvittää kuluttajien mielikuvaa take away -pakkausten lajittelusta. Kuluttajille kyselyitä järjestettiin kaksi, joista toinen tehtiin yhteistyössä RUOKO-hankkeen kanssa. Kyselyissä tutkittiin kuluttajien tietämystä, kiinnostusta ja motivaatiotekijöitä take away -pakkausten lajitteluun.
Tutkimus oli sekä laadullista että määrällistä ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselystä tuli erittäin selkeästi ilmi, että kuluttajat toivovat entistä selkeämpiä lajitteluohjeita ja sitä, että noutoruokapakkaukset valmistettaisiin yhdestä ja samasta materiaalista ja olisivat näin helpommin lajiteltavissa.
On tärkeää, että kuluttajille tehdään lajittelun tärkeys selväksi ja luodaan rutiineja. Ihmiset pitävät rutiineista yleensä kiinni ja lajittelusta tulee arkinen asia. Lajittelun motivaatiotekijöinä ovat kyselyiden mukaan helppous, selkeys, yksi ja sama materiaali ja raha. Esimerkiksi RUOKO-hankkeen kehittämän lajittelutarran kaltainen ohje tai pantillinen pakkaus voivat innostaa kuluttajaa lajittelemaan.
Tutkimus oli sekä laadullista että määrällistä ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselystä tuli erittäin selkeästi ilmi, että kuluttajat toivovat entistä selkeämpiä lajitteluohjeita ja sitä, että noutoruokapakkaukset valmistettaisiin yhdestä ja samasta materiaalista ja olisivat näin helpommin lajiteltavissa.
On tärkeää, että kuluttajille tehdään lajittelun tärkeys selväksi ja luodaan rutiineja. Ihmiset pitävät rutiineista yleensä kiinni ja lajittelusta tulee arkinen asia. Lajittelun motivaatiotekijöinä ovat kyselyiden mukaan helppous, selkeys, yksi ja sama materiaali ja raha. Esimerkiksi RUOKO-hankkeen kehittämän lajittelutarran kaltainen ohje tai pantillinen pakkaus voivat innostaa kuluttajaa lajittelemaan.