Kuvapuhelinteknologian käyttömahdollisuudet kotihoidossa ja asiakkaiden kokemukset
Pyhältö-Tuominen, Sari (2023)
Pyhältö-Tuominen, Sari
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037527
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin osana Pirkkalan kunnan ja PirKATI:n yhteistä KATI-hanketta (Kotona Asumisen Teknologiat Ikäihmisille), jossa tarkoituksena oli selvittää Pirkkalan kotihoidossa asiakasnäkökulmasta kuvapuhelinteknologian käyttömahdollisuuksia ja asiakkaiden kokemuksia kuvapuhelinpalvelusta.
Tutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden ennakko-oletuksia kuvapuhelinpalvelusta ja palvelun soveltuvuutta heille, sekä miten kuvapuhelinpalvelu tukee asiakkaiden toimintakykyä. Tutkimuksella selvitettiin myös, mitkä ovat kotihoidon asiakkaiden valmiudet ottaa käyttöön uutta teknologiaa kotona asumisen tueksi. Tavoitteena on, että saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kehittämällä kotihoidon toimintamalleja ja teknologiaa, jotka tukevat ikäihmisten kotona asumista, turvallisuutta ja omatoimisuutta.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli Pirkkalan/Vesilahden kotihoidon asiakkaat, joilla on käytössä kotihoidon tukena kuvapuhelinpalvelu. Aineisto tutkimukseen kerättiin ryhmähaastattelulla kuvapuhelimen välityksellä Pirkkalan/Vesilahden kotihoidon neljältä asiakkaalta. Haastattelu suoritettiin teemahaastattelulla. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä, teemoittelua apuna käyttäen.
Keskeisinä johtopäätöksinä tuloksista voidaan sanoa, että kotihoidon asiakkaat pitivät kuvapuhelinpalvelua hyvänä lisänä korvaamassa osan fyysisistä kotikäynneistä. Etäkäynti vastasi perinteistä kotikäyntiä, mutta perinteisiä kotikäyntejä pidettiin myös tärkeänä jatkaa. Ryhmätoiminnot koettiin tärkeinä ja niillä voidaan tukea toimintakykyä. Tuloksista nousi kuitenkin esiin asiakkaiden yksinäisyyden tunne. He kaipasivat keskusteluseuraa toisten kanssa.
Tutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden ennakko-oletuksia kuvapuhelinpalvelusta ja palvelun soveltuvuutta heille, sekä miten kuvapuhelinpalvelu tukee asiakkaiden toimintakykyä. Tutkimuksella selvitettiin myös, mitkä ovat kotihoidon asiakkaiden valmiudet ottaa käyttöön uutta teknologiaa kotona asumisen tueksi. Tavoitteena on, että saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kehittämällä kotihoidon toimintamalleja ja teknologiaa, jotka tukevat ikäihmisten kotona asumista, turvallisuutta ja omatoimisuutta.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli Pirkkalan/Vesilahden kotihoidon asiakkaat, joilla on käytössä kotihoidon tukena kuvapuhelinpalvelu. Aineisto tutkimukseen kerättiin ryhmähaastattelulla kuvapuhelimen välityksellä Pirkkalan/Vesilahden kotihoidon neljältä asiakkaalta. Haastattelu suoritettiin teemahaastattelulla. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä, teemoittelua apuna käyttäen.
Keskeisinä johtopäätöksinä tuloksista voidaan sanoa, että kotihoidon asiakkaat pitivät kuvapuhelinpalvelua hyvänä lisänä korvaamassa osan fyysisistä kotikäynneistä. Etäkäynti vastasi perinteistä kotikäyntiä, mutta perinteisiä kotikäyntejä pidettiin myös tärkeänä jatkaa. Ryhmätoiminnot koettiin tärkeinä ja niillä voidaan tukea toimintakykyä. Tuloksista nousi kuitenkin esiin asiakkaiden yksinäisyyden tunne. He kaipasivat keskusteluseuraa toisten kanssa.