Robert's Coffee -kahvilaketjun asiakaskokemuksen tutkiminen
Parviainen, Sanni (2023)
Parviainen, Sanni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047568
Tiivistelmä
Asiakaskokemus on yrityksen kannalta olennainen kilpailutekijä. Muodostaakseen onnistuneen asiakaskokemuksen, tulee yrityksen tunnistaa siihen liittyvät osa-alueet.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Robert’s Coffee -kahvilaketjun asiakaskokemuksen nykytila Tampereen toimipisteessä. Nykytilan selvittämiseen käytetään useita eri tutkimusmenetelmiä. Työn tarkoituksena on tunnistaa tutkimustulosten kautta esiin selkeästi nousevia asioita, joita kehittämällä kahvilan asiakaskokemusta voi parantaa.
Asiakaskokemuksen tutkimisessa hyödynnetään asiakaskokemuskyselyä, luotaintutkimusta sekä havainnointia. Asiakaskokemuskysely on toteutettu Robert’s Coffee Ratinan ja Stockmann Tampereen toimipisteissä ja luotaintutkimus sekä havainnointi Ratinan toimipisteessä. Selkeät teemat menetelmissä ovat kanta-asiakkuus, palvelun laatu ja suositteluhalukkuus.
Tutkimustulosten perusteella muodostettiin johtopäätöksiä ja mahdollisia kehitys-ideoita. Tutkimustulosten perusteella pystyttiin todentamaan, että yrityksen vahva brändi ja tuotetietoisuus on arvostettua. Lisäksi tulosten perusteella pystyttiin todentamaan, että vahvimmista asiakaskunnista tulisi rakentaa selkeämpi ja kattavampi asiakaspolku, jotta asiakkuuden positiivisia ja negatiivisia osa-alueita voitaisi tunnistaa paremmin. Myös kanta-asiakkuuden mainostamista tulisi kehittää, jotta tämän avulla kattavampaa ja tukevampaa asiakaskuntaa olisi helpompaa rakentaa.
Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa yrityksen asiakaskokemuksen parantamisessa ja tehokkaamman strategian kehittämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Robert’s Coffee -kahvilaketjun asiakaskokemuksen nykytila Tampereen toimipisteessä. Nykytilan selvittämiseen käytetään useita eri tutkimusmenetelmiä. Työn tarkoituksena on tunnistaa tutkimustulosten kautta esiin selkeästi nousevia asioita, joita kehittämällä kahvilan asiakaskokemusta voi parantaa.
Asiakaskokemuksen tutkimisessa hyödynnetään asiakaskokemuskyselyä, luotaintutkimusta sekä havainnointia. Asiakaskokemuskysely on toteutettu Robert’s Coffee Ratinan ja Stockmann Tampereen toimipisteissä ja luotaintutkimus sekä havainnointi Ratinan toimipisteessä. Selkeät teemat menetelmissä ovat kanta-asiakkuus, palvelun laatu ja suositteluhalukkuus.
Tutkimustulosten perusteella muodostettiin johtopäätöksiä ja mahdollisia kehitys-ideoita. Tutkimustulosten perusteella pystyttiin todentamaan, että yrityksen vahva brändi ja tuotetietoisuus on arvostettua. Lisäksi tulosten perusteella pystyttiin todentamaan, että vahvimmista asiakaskunnista tulisi rakentaa selkeämpi ja kattavampi asiakaspolku, jotta asiakkuuden positiivisia ja negatiivisia osa-alueita voitaisi tunnistaa paremmin. Myös kanta-asiakkuuden mainostamista tulisi kehittää, jotta tämän avulla kattavampaa ja tukevampaa asiakaskuntaa olisi helpompaa rakentaa.
Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa yrityksen asiakaskokemuksen parantamisessa ja tehokkaamman strategian kehittämisessä.