Etelä-Pohjanmaan ruokakulttuurin kehittäminen varhaiskasvatuksessa
Leussu, Marja (2023)
Leussu, Marja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037390
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja edistää Etelä-Pohjanmaan ruokakulttuurin näkyvyyttä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli kartoittaa maakunnan ruokakulttuurin ilmenemistä, nykytilaa ja tulevaisuuden tahtotilaa sekä kehittämistarpeita Seinäjoella sijaitsevissa päiväkodeissa. Tavoitteena oli selvittää yhteistyöpäiväkotien varhaiskasvatus- ja ruokapalveluhenkilöstön kokemuksia, näkemyksiä ja kehittämisideoita, miten Etelä-Pohjanmaan ruokakulttuurin osa-alueita voitaisiin lisätä opetukseen ja ruokailutilanteisiin.
Perinteiden ja innovaatioiden kohdatessa syntyy ruokakulttuuri, joka periytyy sukupolvelta toiselle eri tapojen, kertomusten ja uskontojen pohjalta. Ruokakulttuuri on uskomuksia ruoasta, ruokailutavoista, kulinaristisista käytännöistä sekä ruokatottumuksista. Suomalainen ruokakulttuuri on muuttunut sadan vuoden aikana merkittävästi: itsenäisyyden pulavuosien niukkuudesta vähitellen kohti terveystietoista ja omia arvoja korostavaa ruokavaliota.
Suomessa on ollut pitkään merkittävä rooli ruokaan ja syömiseen liittyvällä kasvatuksella osana terveyden edistämistä. Lasten hyvinvointia voidaan lisätä suunnitelmallisella ja laadukkaalla ruokakasvatuksella edistäen samalla myös hyviä ruokailutottumuksia. Lapsilähtöisessä ruokakasvatuksessa tutkitaan, leikitään ja ihmetellään yhdessä lasten kanssa.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä. Kyselyyn vastanneet olivat neljän yhteistyöpäiväkodin ruokapalvelu- ja varhaiskasvatushenkilöstöä. Kyselyyn vastaajia oli yhteensä 25. Kyselytutkimuksen vastauksia analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Tutkimustulosten perusteella henkilöstö koki aiheelliseksi Etelä-Pohjanmaan ruokakulttuurin kehittämisen varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseen osallistuneet pitivät aihetta merkittävänä osana varhaiskasvatusta.
Kehittämistyönä opinnäytetyössä ideoitiin Etelä-Pohjanmaan ruokakulttuurin vuosikello varhaiskasvatukseen. Vuosikellon avulla lasten kanssa voidaan tutustua Etelä-Pohjanmaan ruokakulttuuriin muun muassa leikkien, opetustuokioiden sekä teemapäivien avulla. Materiaalin avulla lapset oppivat alueen ruokakulttuurista, raaka-aineista ja perinneruoista.
Perinteiden ja innovaatioiden kohdatessa syntyy ruokakulttuuri, joka periytyy sukupolvelta toiselle eri tapojen, kertomusten ja uskontojen pohjalta. Ruokakulttuuri on uskomuksia ruoasta, ruokailutavoista, kulinaristisista käytännöistä sekä ruokatottumuksista. Suomalainen ruokakulttuuri on muuttunut sadan vuoden aikana merkittävästi: itsenäisyyden pulavuosien niukkuudesta vähitellen kohti terveystietoista ja omia arvoja korostavaa ruokavaliota.
Suomessa on ollut pitkään merkittävä rooli ruokaan ja syömiseen liittyvällä kasvatuksella osana terveyden edistämistä. Lasten hyvinvointia voidaan lisätä suunnitelmallisella ja laadukkaalla ruokakasvatuksella edistäen samalla myös hyviä ruokailutottumuksia. Lapsilähtöisessä ruokakasvatuksessa tutkitaan, leikitään ja ihmetellään yhdessä lasten kanssa.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä. Kyselyyn vastanneet olivat neljän yhteistyöpäiväkodin ruokapalvelu- ja varhaiskasvatushenkilöstöä. Kyselyyn vastaajia oli yhteensä 25. Kyselytutkimuksen vastauksia analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Tutkimustulosten perusteella henkilöstö koki aiheelliseksi Etelä-Pohjanmaan ruokakulttuurin kehittämisen varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseen osallistuneet pitivät aihetta merkittävänä osana varhaiskasvatusta.
Kehittämistyönä opinnäytetyössä ideoitiin Etelä-Pohjanmaan ruokakulttuurin vuosikello varhaiskasvatukseen. Vuosikellon avulla lasten kanssa voidaan tutustua Etelä-Pohjanmaan ruokakulttuuriin muun muassa leikkien, opetustuokioiden sekä teemapäivien avulla. Materiaalin avulla lapset oppivat alueen ruokakulttuurista, raaka-aineista ja perinneruoista.