Virtualisoidun ihmishahmon simulointi lisätyssä todellisuudessa
Laurila, Niko (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047648
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan virtualisoidun ihmishahmon luomista ja hahmon
tuomista lisättyyn todellisuuteen käyttäen mobiililaitetta. Työssä tutkittiin virtuaalisten ihmishahmojen luomista. Hahmon mallien optimoimista mobiililaitteille
sopiviksi. Sekä lisätyn todellisuuden toteutusta, jossa hahmo tuodaan lisättyyn
todellisuuteen. Työn tarkoituksena oli toimia myös opastuksena uusiin lisätyn
todellisuuden toteutuksiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kokonaisvaltainen käsitys siitä, miten luodaan virtualisoitu ihmishahmo eri käyttötarkoituksiin ja kuinka hahmo tuodaan
lisättyyn todellisuuteen mobiililaitteelle siten, että mobiililaite jaksaa toistaa
myös realistisia malleja. Virtualisoidun ihmishahmon luomiseen käytettiin
Reallusionin Character Creator 4 -ohjelmistoa. Lisätyn todellisuuden toteutus
tehtiin käyttäen Unitya sekä AR Foundation ohjelmistokirjastoa.
Opinnäytetyön olennainen osa oli tutkia lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia.
Juuri opinnäytetyön kirjoitushetkellä lisätty todellisuus on jatkuvasti kehittyvä
osa teknologiaa, ja jopa muutama vuotta vanhat dokumentaatiot sekä käytännöt voivat olla täysin vanhentuneita. Opinnäytetyössä tutkittiin lisättyä todellisuutta, sekä virtuaalisia ihmishahmoja sellaisenaan kuin ne olivat juuri kirjoitushetkellä. Opinnäytetyö toimii myös perusteellisena ohjeistuksena, joka käy
vaihe vaiheelta tarvittavat toimenpiteet läpi. Sekä esittää huomioita aiheista,
jotka saattavat ajan saatossa muuttua.
Opinnäytetyön testausvaiheessa käytetty laite on Samsung Galaxy tab 7. Kirjoitushetkellä Galaxy tab 7 on 3 vuotta vanha. Laitteen ikä asetti prosessointitehorajoitteita ja kuvasti hyvin realistista käyttötilannetta.
tuomista lisättyyn todellisuuteen käyttäen mobiililaitetta. Työssä tutkittiin virtuaalisten ihmishahmojen luomista. Hahmon mallien optimoimista mobiililaitteille
sopiviksi. Sekä lisätyn todellisuuden toteutusta, jossa hahmo tuodaan lisättyyn
todellisuuteen. Työn tarkoituksena oli toimia myös opastuksena uusiin lisätyn
todellisuuden toteutuksiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kokonaisvaltainen käsitys siitä, miten luodaan virtualisoitu ihmishahmo eri käyttötarkoituksiin ja kuinka hahmo tuodaan
lisättyyn todellisuuteen mobiililaitteelle siten, että mobiililaite jaksaa toistaa
myös realistisia malleja. Virtualisoidun ihmishahmon luomiseen käytettiin
Reallusionin Character Creator 4 -ohjelmistoa. Lisätyn todellisuuden toteutus
tehtiin käyttäen Unitya sekä AR Foundation ohjelmistokirjastoa.
Opinnäytetyön olennainen osa oli tutkia lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia.
Juuri opinnäytetyön kirjoitushetkellä lisätty todellisuus on jatkuvasti kehittyvä
osa teknologiaa, ja jopa muutama vuotta vanhat dokumentaatiot sekä käytännöt voivat olla täysin vanhentuneita. Opinnäytetyössä tutkittiin lisättyä todellisuutta, sekä virtuaalisia ihmishahmoja sellaisenaan kuin ne olivat juuri kirjoitushetkellä. Opinnäytetyö toimii myös perusteellisena ohjeistuksena, joka käy
vaihe vaiheelta tarvittavat toimenpiteet läpi. Sekä esittää huomioita aiheista,
jotka saattavat ajan saatossa muuttua.
Opinnäytetyön testausvaiheessa käytetty laite on Samsung Galaxy tab 7. Kirjoitushetkellä Galaxy tab 7 on 3 vuotta vanha. Laitteen ikä asetti prosessointitehorajoitteita ja kuvasti hyvin realistista käyttötilannetta.