Esiintymiskokemuksen vaikutuksia musiikkia harrastavan lapsen elämään
Nortunen, Samuel (2023)
Nortunen, Samuel
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047633
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää, minkälaisia vaikutuksia musiikkiharrastukseen liittyvällä esiintymisellä on lapseen, niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä. Työn tarkoituksena on kiinnittää musiikin harrastamisessa huomio esiintymiseen ja sen moniin merkityksiin yksilöille. Tausta työlleni löytyy omasta kiinnostuksesta ja kokemuksesta lapsuuden musiikkiharrastuksesta, mikä on omalla tavallaan tuonut minut kulttuurituotannon opiskelijaksi ja tekemään tätä opinnäytetyötä.
Johdannossa keskityn taustoittamaan motivaatiotani tekemään työtä kyseisestä aiheesta sekä esitän yhteiskunnallisesti merkittäviä näkökulmia. Teoreettisessa viitekehyksessä olen pyrkinyt käyttämään monipuolisesti erilaisia lähteitä. Teoriaosuuteni keskiössä on esiintymisen ja harrastamisen käsitteet. Käsittelen muun muassa minäkäsityksen muodostumista yhteydessä musiikin harrastamiseen ja esittämiseen. Tutkin esiintymisen erilaisia muotoja kolmen erilaisen alakäsitteen avulla: preesens, presentointi ja performanssi.
Valitsin työhöni musiikin sosiokulttuurisia vaikutuksia painottavan näkökulman. Kulttuurituotannon palveluiden kohokohdat ovat usein esittämisestä riippuvaisia. Tästä syystä ajattelin laadullisen tutkimuksen esiintymisestä olevan olennaista työlleni. Valitsin haastateltaviksi erilaisista musiikkiharrastuksista sekä vähemmän että enemmän harrastaneita lapsia. Valitsin teemahaastattelun menetelmäkseni ja koin sen sopivaksi kvalitatiivista tutkimusta tehdessä. Analyysimenetelmäksi valikoitui teemahaastattelua täydentäväksi metodiksi teemoittelu. Tämä valinta toimi synergiassa yhdessä tutkimuskysymykseni kanssa, kun pystyin jakamaan teemoikseni lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutukset.
Tuloksissani lajittelen haastatteluista saamani vastauksia lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutuksiin, joista kiteytän avainsanoja. Tulosluvussa ja johtopäätöksissä havainnollistan niiden keskinäisestä vaikutusta lapseen ja hänen kehitykseensä sekä erityisesti minäkäsityksen muodostumiseen. Johtopäätöksissä palaan johdannossa esittämiini aiheisiin ja vastaan niihin tutkimukseni tulosten perusteella. Sen lisäksi esitän jatkotutkimukselle sopivia aiheita.
Johdannossa keskityn taustoittamaan motivaatiotani tekemään työtä kyseisestä aiheesta sekä esitän yhteiskunnallisesti merkittäviä näkökulmia. Teoreettisessa viitekehyksessä olen pyrkinyt käyttämään monipuolisesti erilaisia lähteitä. Teoriaosuuteni keskiössä on esiintymisen ja harrastamisen käsitteet. Käsittelen muun muassa minäkäsityksen muodostumista yhteydessä musiikin harrastamiseen ja esittämiseen. Tutkin esiintymisen erilaisia muotoja kolmen erilaisen alakäsitteen avulla: preesens, presentointi ja performanssi.
Valitsin työhöni musiikin sosiokulttuurisia vaikutuksia painottavan näkökulman. Kulttuurituotannon palveluiden kohokohdat ovat usein esittämisestä riippuvaisia. Tästä syystä ajattelin laadullisen tutkimuksen esiintymisestä olevan olennaista työlleni. Valitsin haastateltaviksi erilaisista musiikkiharrastuksista sekä vähemmän että enemmän harrastaneita lapsia. Valitsin teemahaastattelun menetelmäkseni ja koin sen sopivaksi kvalitatiivista tutkimusta tehdessä. Analyysimenetelmäksi valikoitui teemahaastattelua täydentäväksi metodiksi teemoittelu. Tämä valinta toimi synergiassa yhdessä tutkimuskysymykseni kanssa, kun pystyin jakamaan teemoikseni lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutukset.
Tuloksissani lajittelen haastatteluista saamani vastauksia lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutuksiin, joista kiteytän avainsanoja. Tulosluvussa ja johtopäätöksissä havainnollistan niiden keskinäisestä vaikutusta lapseen ja hänen kehitykseensä sekä erityisesti minäkäsityksen muodostumiseen. Johtopäätöksissä palaan johdannossa esittämiini aiheisiin ja vastaan niihin tutkimukseni tulosten perusteella. Sen lisäksi esitän jatkotutkimukselle sopivia aiheita.