Helsingin kaupungin kiusaamisen vastainen ohjelma: kuinka ohjelmaa toteutetaan päiväkodeissa
Lääperi-Olguin, Inka (2023)
Lääperi-Olguin, Inka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047782
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kuinka Helsingin kaupungin kiusaamisen vastaista ohjelmaa, eli KVO13:a , toteutetaan Helsingin päiväkodeissa ja mitkä tekijät voivat mahdollisesti vaikeuttaa ohjelman toteuttamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa KVO13:n toteutumisesta, ohjelman keinoista ja menetelmistä, varhaiskasvatuksen henkilökunnalle ohjelman laajemman käyttöönoton tueksi.
Opinnäytetyön aineisto kertyi varhaiskasvatuksen ammattilasille suunnatusta sähköisestä kyselystä, päiväkodin johtajan puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, sekä päiväkotien johtajien lähettämistä päiväkotien toimintasuunnitelmista ja ryhmäkohtaisista pedagogisista suunnitelmista, jotka toimivat täydentävänä aineistona tutkimuksessa. Sähköisen kyselyn tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen, eli määrällinen. Muun aineiston tutkimusmenetelmäksi sopi laadullinen tutkimusote syvemmän aineiston tarkastelun mahdollistamiseksi. Teemahaastattelusta ja asiakirjoista saatu aineisto on analysoitu teo-rialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulosten mukaan KVO13:a toteutetaan tutkimukseen osallistuneissa päiväkodeissa osittain hyvin. KVO13:n kymmenestä kiusaamista ehkäisevästä toimenpiteestä viittä toteutetaan hyvin, neljä jää kokonaan toteutumatta. Toteutuvia toimenpiteitä toteutetaan tukemalla lasten sosiaalista kehitystä erilaisin pedagogisin keinoin kiinnittäen huomion aikuisten ja lasten välisiin vuorovaikutussuhteisiin, sekä kasvattajien yhteistyöhön vanhempien kanssa. Kasvattajien sensitiivinen ja positiivinen vuorovaikutus arjessa ja konfliktitilanteissa, lasten sosiaalisen kiinnittymisen edistäminen, pedagogisten menetelmien käyttö päiväkotiryhmissä sekä keskustelut vanhempien kanssa ovat aktiivisia keinoja kiusaamisen ehkäisyssä päiväkodeissa. Tulosten mukaan ohjelman toteuttamista voi vaikeuttaa henkilöstön tie-don puute kyseisestä aiheesta, tiimityöskentelyn sujumattomuus sekä henki-löstöresurssien vähyys, jonka myötä henkilöstölle jää vähemmän aikaa lisä-kouluttautumiseen ja toiminnan suunnitteluun.
Tulokset tuovat tietoa varhaiskasvatuksen ammattilaisille kiusaamista ehkäisevän työskentelyn vahvistamisen ja kehittämisen tueksi. Tutkimukseni myötä syntyi näyttöä siitä, että KVO13 toimii hyvänä pohjana ja mallina, jotta jokaisessa päiväkodissa työstettäisi oma kiusaamisen vastainen suunnitelma.
Opinnäytetyön aineisto kertyi varhaiskasvatuksen ammattilasille suunnatusta sähköisestä kyselystä, päiväkodin johtajan puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, sekä päiväkotien johtajien lähettämistä päiväkotien toimintasuunnitelmista ja ryhmäkohtaisista pedagogisista suunnitelmista, jotka toimivat täydentävänä aineistona tutkimuksessa. Sähköisen kyselyn tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen, eli määrällinen. Muun aineiston tutkimusmenetelmäksi sopi laadullinen tutkimusote syvemmän aineiston tarkastelun mahdollistamiseksi. Teemahaastattelusta ja asiakirjoista saatu aineisto on analysoitu teo-rialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulosten mukaan KVO13:a toteutetaan tutkimukseen osallistuneissa päiväkodeissa osittain hyvin. KVO13:n kymmenestä kiusaamista ehkäisevästä toimenpiteestä viittä toteutetaan hyvin, neljä jää kokonaan toteutumatta. Toteutuvia toimenpiteitä toteutetaan tukemalla lasten sosiaalista kehitystä erilaisin pedagogisin keinoin kiinnittäen huomion aikuisten ja lasten välisiin vuorovaikutussuhteisiin, sekä kasvattajien yhteistyöhön vanhempien kanssa. Kasvattajien sensitiivinen ja positiivinen vuorovaikutus arjessa ja konfliktitilanteissa, lasten sosiaalisen kiinnittymisen edistäminen, pedagogisten menetelmien käyttö päiväkotiryhmissä sekä keskustelut vanhempien kanssa ovat aktiivisia keinoja kiusaamisen ehkäisyssä päiväkodeissa. Tulosten mukaan ohjelman toteuttamista voi vaikeuttaa henkilöstön tie-don puute kyseisestä aiheesta, tiimityöskentelyn sujumattomuus sekä henki-löstöresurssien vähyys, jonka myötä henkilöstölle jää vähemmän aikaa lisä-kouluttautumiseen ja toiminnan suunnitteluun.
Tulokset tuovat tietoa varhaiskasvatuksen ammattilaisille kiusaamista ehkäisevän työskentelyn vahvistamisen ja kehittämisen tueksi. Tutkimukseni myötä syntyi näyttöä siitä, että KVO13 toimii hyvänä pohjana ja mallina, jotta jokaisessa päiväkodissa työstettäisi oma kiusaamisen vastainen suunnitelma.