Psykoterapiavalmennus : taidelähtöiset menetelmät sekä vertaistuki kuntoutuspsykoterapian hakuprosessissa
Hakala, Jussi (2023)
Hakala, Jussi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047694
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke on toteutettu Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiölle vuoden 2022 syksyllä. Opinnäytetyössä toteutettiin kaksi psykoterapiavalmennusta, jotka koostuivat viitenä tapaamisena Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiön ryhmätiloissa. Psykoterapiavalmennuksen tavoitteena oli luoda taidelähtöisiä menetelmiä käyttäen korkeakouluopiskelijoille vertaistukea sekä ohjausta Kelan kuntoutuspsykoterapian aloitukseen.
Kehittämishankkeen tavoitteena saada kokemusta ja tietoa siitä, miten taidelähtöiset menetelmät sekä vertaistuki koetaan tavoitteellisessa toiminnassa. Tavoitteena oli myös tutkijan oman käsityksen laajentaminen sekä kehittyminen kulttuurihyvinvoinnin asiantuntijana. Tarkoituksena oli luoda Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiölle taloudellisesti kestävä toiminta, jolla voidaan antaa tietoa kuntoutuspsykoterapiasta ryhmässä. Ryhmätoiminta vapautti aikaisemmin yksilötapaamisiin varatut resurssit.
Kehittämishakkeen perustana toimi laaja-alaisesti julkaisut ja verkkoaineistot taiteen, kulttuurihyvinvoinnin, vertaistuen sekä psykoterapian asiantuntijoilta. Kehittämishanke toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka oli monimenetelmällinen. Aineisto kerättiin palautekyselynä sekä tutkijan muistiinpanoin. Opiskelijoiden tekemiä töitä valokuvattiin.
Tulokset osoittivat, että asetetut tavoitteet saavutettiin. Palautekyselyiden perusteella taidelähtöiset menetelmät tukevat vertaistuen muodostumista sekä auttavat psykoterapeutin hakuprosessia osallistujan kannalta. Psykoterapiavalmennusta on sittemmin jatkokehitetty. Kirjoitushetkellä se on osa Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiön tarjoamia palveluita. This development project was done for the Finnish Student Health Service in the autumn of 2022. The thesis includes two psychotherapy coaching sessions, consisting of five meetings in group facilities provided by the Finnish Student Health Service. The aim of the psychotherapy coaching was to provide peer support and guidance to university students using art-based methods, in the application process for rehabilitation psychotherapy funded by the Social Insurance Institution of Finland (Kela).
The objective of the development project was to gain experience and knowledge of how art-based methods and peer support are perceived in goal-oriented activities. The goal was also to expand the researcher's own understanding and development as an expert. The purpose was to create financially sustainable operations for the Finnish Student Health Service, which can provide information on rehabilitation psychotherapy in a group setting. Group activities freed up the resources previously reserved for individual meetings.
The development project was based broadly on publications and online resources from experts in art, creative well-being, peer support, and psychotherapy. The development project was carried out as a practice-based thesis with multiple methods. Data was collected through a feedback survey and collecting notes. Student works were photographed.
The results showed that the set objectives were achieved. According to the feedback surveys, art-based methods support the formation of peer support and assist in the psychotherapist application process from the participant's perspective. The psychotherapy coaching has since been further developed. At the time of writing, it is part of the services offered by the Finnish Student Health Service
Kehittämishankkeen tavoitteena saada kokemusta ja tietoa siitä, miten taidelähtöiset menetelmät sekä vertaistuki koetaan tavoitteellisessa toiminnassa. Tavoitteena oli myös tutkijan oman käsityksen laajentaminen sekä kehittyminen kulttuurihyvinvoinnin asiantuntijana. Tarkoituksena oli luoda Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiölle taloudellisesti kestävä toiminta, jolla voidaan antaa tietoa kuntoutuspsykoterapiasta ryhmässä. Ryhmätoiminta vapautti aikaisemmin yksilötapaamisiin varatut resurssit.
Kehittämishakkeen perustana toimi laaja-alaisesti julkaisut ja verkkoaineistot taiteen, kulttuurihyvinvoinnin, vertaistuen sekä psykoterapian asiantuntijoilta. Kehittämishanke toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka oli monimenetelmällinen. Aineisto kerättiin palautekyselynä sekä tutkijan muistiinpanoin. Opiskelijoiden tekemiä töitä valokuvattiin.
Tulokset osoittivat, että asetetut tavoitteet saavutettiin. Palautekyselyiden perusteella taidelähtöiset menetelmät tukevat vertaistuen muodostumista sekä auttavat psykoterapeutin hakuprosessia osallistujan kannalta. Psykoterapiavalmennusta on sittemmin jatkokehitetty. Kirjoitushetkellä se on osa Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiön tarjoamia palveluita.
The objective of the development project was to gain experience and knowledge of how art-based methods and peer support are perceived in goal-oriented activities. The goal was also to expand the researcher's own understanding and development as an expert. The purpose was to create financially sustainable operations for the Finnish Student Health Service, which can provide information on rehabilitation psychotherapy in a group setting. Group activities freed up the resources previously reserved for individual meetings.
The development project was based broadly on publications and online resources from experts in art, creative well-being, peer support, and psychotherapy. The development project was carried out as a practice-based thesis with multiple methods. Data was collected through a feedback survey and collecting notes. Student works were photographed.
The results showed that the set objectives were achieved. According to the feedback surveys, art-based methods support the formation of peer support and assist in the psychotherapist application process from the participant's perspective. The psychotherapy coaching has since been further developed. At the time of writing, it is part of the services offered by the Finnish Student Health Service