Maatalousyrityksen osakeyhtiöittämisprosessi pankin näkökulmasta
Laitinen, Venla (2023)
Laitinen, Venla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057828
Tiivistelmä
Maatalouden rakennemuutoksen myötä maatalousyritysten keskikoko on kasvanut. Toimintamuodon muutosta osakeyhtiöksi aletaan usein miettiä toiminnan laajentuessa sellaiseen mittakaavaan, että verotus perinteisenä maataloudenharjoittajana käy raskaaksi. Osakeyhtiöittämisiä tehdään maatalousyrityksille noin 100 vuodessa, ja tämä työllistää maatalousyrittäjien lisäksi myös muita sidosryhmiä, kuten pankkia. Työn toimeksiantajana toimi Ylä-Pirkanmaan Osuuspankki, ja työn tavoitteena oli selvittää pankin rooli ja keskeisimmät tehtävät maatalousyrityksen osakeyhtiöittämisprosessissa. Samalla selvitettiin maatalousyrittäjien kokemuksia yhteistyöstä pankin kanssa ennen prosessia, sen aikana ja jälkeen.
Osakeyhtiöittämisestä on vähän julkista tietoa pankin näkökulmasta avattuna, joten teorian muodostamiseksi aiheesta on lähteenä käytetty asiantuntijoiden materiaalia pankin sisäisistä tietokannoista. Monipuolisen ja kokemuspohjaisen teorian koostamiseksi haastateltiin työhön myös kolmea Osuuspankin asiantuntijaa. Tutkimusosuus työssä toteutettiin maatalousyrittäjien haastatteluilla. Haastattelujen pohjalta kerättiin tärkeimmät seikat, jotka yhteistyöstä pankin kanssa kävi ilmi, ja nämä tiivistettiin työhön mahdollisimman tarkasti.
Asiantuntijahaastatteluissa selvisi, että pankin tärkeitä tehtäviä yhtiöittämisprosessissa on perustaa yhtiö uutena asiakkuutena järjestelmiin, siirtää lainat yhtiölle, huolehtia vakuusjärjestelyistä ja avata yhtiölle tarvittavat palvelut. Tärkeää on yksilöllinen palvelu, sillä jokaisen maatalousyrityksen kohdalla on omat haasteensa. Maatalousyrittäjien haastatteluista puolestaan selvisi, että asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä saamaansa palveluun Osuuspankilta. Osa oli toteuttanut pankin kanssa vain tarvittavat käytännön toimet, kun taas osalla oli takana useamman vuoden suunnittelut pankin asiantuntijoiden avustuksella. Moni maatalousyrittäjä koki, että yhtiöittämisprosessin onnistuminen on ensisijaisesti kiinni heistä itsestään ja pankin tehtävänä on toimia tarvittavana tukena ja asiantuntijana prosessin edetessä.
Osakeyhtiöittämisestä on vähän julkista tietoa pankin näkökulmasta avattuna, joten teorian muodostamiseksi aiheesta on lähteenä käytetty asiantuntijoiden materiaalia pankin sisäisistä tietokannoista. Monipuolisen ja kokemuspohjaisen teorian koostamiseksi haastateltiin työhön myös kolmea Osuuspankin asiantuntijaa. Tutkimusosuus työssä toteutettiin maatalousyrittäjien haastatteluilla. Haastattelujen pohjalta kerättiin tärkeimmät seikat, jotka yhteistyöstä pankin kanssa kävi ilmi, ja nämä tiivistettiin työhön mahdollisimman tarkasti.
Asiantuntijahaastatteluissa selvisi, että pankin tärkeitä tehtäviä yhtiöittämisprosessissa on perustaa yhtiö uutena asiakkuutena järjestelmiin, siirtää lainat yhtiölle, huolehtia vakuusjärjestelyistä ja avata yhtiölle tarvittavat palvelut. Tärkeää on yksilöllinen palvelu, sillä jokaisen maatalousyrityksen kohdalla on omat haasteensa. Maatalousyrittäjien haastatteluista puolestaan selvisi, että asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä saamaansa palveluun Osuuspankilta. Osa oli toteuttanut pankin kanssa vain tarvittavat käytännön toimet, kun taas osalla oli takana useamman vuoden suunnittelut pankin asiantuntijoiden avustuksella. Moni maatalousyrittäjä koki, että yhtiöittämisprosessin onnistuminen on ensisijaisesti kiinni heistä itsestään ja pankin tehtävänä on toimia tarvittavana tukena ja asiantuntijana prosessin edetessä.