Osaamiskartan laatiminen Invalidiliiton Asumispalvelut Oy:n hoitotyötä tekeville
Dehari, Helidona (2014)
Dehari, Helidona
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061612982
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia osaamiskartta Invalidiliiton Asumispalve-lut Oy:n Validia-vammaispalveluyksiköissä hoitotyötä tekevien työntekijöiden osaamis-alueista.
Tavoitteena oli tunnistaa ja määrittää vammaispalveluyksiköissä hoitotyötä tekevien osaamisalueet sekä määrittää osaamisalueille räätälöidyt osaamistasokuvaukset. Tämän pohjalta työn lopputuloksena on tarkoitus syntyä osaamiskartta, joka sisältää kohderyh-män osaamisalueet ja osaamisaluekohtaiset tasokuvaukset.
Tutkimuksessa viitekehyksenä on käytetty Opetushallituksen Osaava Lähihoitaja 2020, tutkimustyön tulokseksi saatu lähihoitajan osaamistarpeiden kokonaisuus. Lisäksi toisena viitekehyksenä on toiminut Invalidiliiton Askel kerrallaan kohti osaamisen johtamista – ensimmäinen askel: osaamiskartan laatiminen.
Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetel-mää. Aineistonkeruu toteutui haastatteluina, joista neljä haastattelua olivat parihaastatte-lua ja yksi henkilökohtainen haastattelu.
Opinnäytetyön ensimmäinen osa koostuu teoreettisesta osasta, jossa käsitellään työelä-mässä vaatimaa osaamista, osaamiskartan laatimista sekä sen hyödystä osaamisen kehit-tämisessä. Toisessa opinnäytetyön osassa esitetään empiirisen tutkimuksen eli osaamis-kartan laatimisen vaiheet ja toteutumisen.
Tavoitteena oli tunnistaa ja määrittää vammaispalveluyksiköissä hoitotyötä tekevien osaamisalueet sekä määrittää osaamisalueille räätälöidyt osaamistasokuvaukset. Tämän pohjalta työn lopputuloksena on tarkoitus syntyä osaamiskartta, joka sisältää kohderyh-män osaamisalueet ja osaamisaluekohtaiset tasokuvaukset.
Tutkimuksessa viitekehyksenä on käytetty Opetushallituksen Osaava Lähihoitaja 2020, tutkimustyön tulokseksi saatu lähihoitajan osaamistarpeiden kokonaisuus. Lisäksi toisena viitekehyksenä on toiminut Invalidiliiton Askel kerrallaan kohti osaamisen johtamista – ensimmäinen askel: osaamiskartan laatiminen.
Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetel-mää. Aineistonkeruu toteutui haastatteluina, joista neljä haastattelua olivat parihaastatte-lua ja yksi henkilökohtainen haastattelu.
Opinnäytetyön ensimmäinen osa koostuu teoreettisesta osasta, jossa käsitellään työelä-mässä vaatimaa osaamista, osaamiskartan laatimista sekä sen hyödystä osaamisen kehit-tämisessä. Toisessa opinnäytetyön osassa esitetään empiirisen tutkimuksen eli osaamis-kartan laatimisen vaiheet ja toteutumisen.