Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa: kyselytutkimus Kouvolan kaupungissa

Lallukka, Tiia (2023)

 
Avaa tiedosto
Lallukka_Tiia.pdf (687.2Kt)
Lataukset: 


Lallukka, Tiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305068036
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin vanhempien osallisuutta varhaiskasvatuksessa. Vanhempien osallisuus sekä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö ovat valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa esiintyviä tavoitteita, joita myös varhaiskasvatuslaki velvoittaa toteuttamaan. Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena kahdessa varhaiskasvatusyksikössä Kouvolassa. Työntekijöille ja vanhemmille oli omat kyselyt. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa vanhempien ja varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksiin pohjaavaa tietoa vanhempien osallisuuden toteutumisesta Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustuloksia vanhempien osallisuuden kehittämiseksi.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisena vanhemmat kokevat oman osallisuutensa lastensa varhaiskasvatuksessa. Millaiset tekijät vanhemmat ja työntekijät kokevat osallisuutta vahvistavina tai heikentävinä, millaisia osallistumisen mahdollisuuksia vanhemmilla on lastensa varhaiskasvatukseen? Lisäksi haluttiin selvittää, miten vanhempien osallisuus käytännössä mahdollistetaan ja onko kehittämiselle tarvetta.

Tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa vanhemmista ei kaivannut lisää osallistumista lapsensa päiväkodin toiminnan toteutukseen eikä suunnitteluun. Vanhempien osallisuuden toteutumisen kannalta yhteistyötä tukeva kohtaaminen päivittäisessä vuorovaikutuksessa on tärkeää. Vanhemmat kokivat tulevansa kuulluksi ja ymmärretyksi vuorovaikutuksen sisältäessä kuuntelua sekä asioihin reagointia. Vanhemmat kokivat varhaiskasvatuskeskustelut erityisesti yhteistyötä tukeviksi, sillä ne tarjoavat aikaa yhteiselle keskustelulle. Johtopäätöksenä oli, että varhaiskasvatuksessa tulisi kiinnittää huomiota vuorovaikutuksen laatuun. Vanhempien mielestä osallisuutta heikensi kiireen tuntu, perheen kokemus eriarvoisesta asemasta muihin perheisiin nähden ja huomioimattomuus perheen kokonaisvaltaista tilannetta kohtaan.

Tutkimustulosten mukaan koulutus vanhempien osallisuuden vahvistamiseksi voisi olla tarpeellista. Työyhteisöjen ja perheiden moninaisuus olisi hyvä huomioida koulutuksen suunnittelussa ja kiinnittää huomiota henkilöstön vuorovaikutusosaamisen kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Jatkotutkimuskohteena vanhemmuudentuki varhaiskasvatuksessa voisi tuoda lisää näkökulmia yhteistyöhön lapsen kasvun tukemiseksi.

Asiasanat: osallisuus, vanhempien osallisuus, kasvatusyhteistyö, osallisuuden pedagogiikka, vanhemmuudentuki.
 
This Bachelor’s thesis researched parents’ inclusiveness in early childhood education (ECEC). Parents’ inclusiveness and collaboration with them are goals in national ECEC curriculum, which Act on Early Childhood Education and Care 540/Citation 2018 also oblige to carry out. The research material was collected by using a survey. Surveys were mailed for the parents and employees of two daycare centers in Kouvola city. The thesis contains both qualitative and quantitative methods.

The purpose of the thesis was to find out how parents experience their inclusiveness in their children’s early childhood education and what kind of factors parents and employees experience to strengthen or to reduce inclusiveness. What kind of possibilities are there for parents to participate in their children’s ECEC and is there a need for development?

The research results showed that most of the parents did not want more participation in the implementation of day care activities or for operational planning but there were also dissenting opinions. According to the research results in terms of the implementation of inclusiveness it is important for parents to have encounters that support cooperation. Parents think that they are heard and understood when interaction contains both listening and reacting to things. Parents felt that especially the early childhood education plan discussion supports cooperation because that gives time for shared conversation. The income of the research results was that in ECEC people should really pay attention to the quality of interaction.

Parents think that a sense of urgency, a feeling of being in unequal position compared to other families and incomprehension towards the family’s overall situation weakened the inclusion. The research results showed that it could be useful to have further education about parents’ inclusiveness in early childhood education. When planning the education, it would be good to pay attention to the diversity of the families and work communities and in improving and developing employees’ interaction skills. The support of parenthood in early childhood education as a further research subject could bring more perspective to collaboration to support children’s growth.


Keywords: Inclusiveness, parents’ inclusiveness, collaboration, inclusive pedagogy, the support of parenthood
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste