E-urheilujoukkueen kaupallistaminen : Counter-Strike: Global Offensive
Anttila, Teemu (2023)
Anttila, Teemu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057985
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee e-urheilujoukkueen kaupallistamista ja kaupallistamisessa käytettyjä keinoja. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksen ja varmennettiin haastatteluiden avulla. Työ keskittyy pääasiassa Valve Corporationin julkaisemaan Counter-Strike-pelisarjan uusimpaan versioon, Global Offensiveen. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kaupallistamista edistäviä tekijöitä ja tarjota ohjeita, joiden avulla aloittelevat- ja amatöörijoukkueet voivat menestyä kaupallisesti e-urheilun kilpaillulla kentällä. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laajasti erilaisia lähteitä, kuten artikkeleita, kirjoja ja verkkosivuja, sillä e-urheilu on luonteeltaan vahvasti verkossa tapahtuvaa toimintaa. Opinnäytetyössä käsitellyt teoreettiset viitekehykset ovat sovellettavissa laajemminkin e-urheilun kaupallistamiseen, ja työn tuloksia voidaan soveltaa myös muiden e-urheilupelien ja joukkueiden avustamiseen. Opinnäytetyöstä ilmenee, että joukkueen kaupallistamista voidaan tehdä monin eri keinoin, eikä yhtä oikeaa tapaa ole. Kuitenkin esimerkiksi striimaus on yksi parhaista ja vähiten resursseja vaativista tavoista aloittaa joukkueen kaupallistaminen.