Framtidens digitala bilhandel
Haaramäki, Irina (2023)
Haaramäki, Irina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057940
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov undersöker olika faktorer och strategier som är nödvändiga för att lyckas med digital försäljning inom bilhandeln i framtiden. Ämnet är valt baserat på mitt yrkesmässiga intresse och syftet är att få en djupare förståelse för de interna åtgärder som bilhandlare behöver beakta för att anpassa sig till den digitala försäljningen. Digitaliseringen påskyndar revolutionen inom bilhandeln och för med sig många möjligheter och utmaningar. För att lyckas behöver bilhandlare förmågan att förstå köpprocessen från konsumentens perspektiv och att anpassa sig till förändringar i kundernas behov och andra externa faktorer. Studien är baserad på en kvalitativ undersökning som består av sex semi-strukturerade intervjuer med personal från olika företag inom bilhandeln. Intervjuerna har hjälpt till att identifiera viktiga faktorer och strategier. Data från intervjuerna analyseras med hjälp av en tematisk analys. Flerkanaliga lösningar, anpassning till kundernas behov och ökad användning av dataanalys är också centrala faktorer som diskuteras i lärdomsprovet. Resultaten visar att företag inom bilhandeln behöver utveckla och anpassa sina försäljningsprocesser och kundupplevelser för att vara framgångsrika på den digitala marknaden, särskilt med tanke på den hårda konkurrensen. Studien bidrar också till en ökad förståelse för digital försäljning inom bilhandeln och kan hjälpa företag att utveckla en effektiv och anpassad strategi för att maximera både tillväxt och lönsamhet.