Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opas ohjelmallisen mainonnan kohdentamiseen ilman kolmannen osapuolen evästeitä

Salovaara, Jonne (2023)

 
Avaa tiedosto
Salovaara_Jonne.pdf (2.959Mt)
Lataukset: 


Salovaara, Jonne
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088166
Tiivistelmä
Digitaalista markkinointia ja ohjelmallista mainontaa on kohtaamassa suuri muutos, kun kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä luovutaan, sillä näitä evästeitä on hyödynnetty merkittävissä määrin digitaalisten markkinointikampanjoiden tukena. Tämä evästemuutos tulee muuttamaan ohjelmallisessa ostamisessa erityisesti mainonnan kohdentamista, jonka näkökulmasta opin-näytetyö tarkastelee aihetta. Opinnäytetyön lopputuotoksena luotiin opas, jossa määriteltiin, millä keinoilla kohdentamista voi tehdä, kun kolmannen osapuolen evästeistä luovutaan. Työn toimeksiantajana toimi yhdistys IAB Finland ry. Opinnäytetyö tehtiin maalis-huhtikuussa 2023.

Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee ohjelmallista ostamista osana digimarkkinointia sekä mitä evästeet ovat ja miten ne liittyvät tähän kokonaisuuteen. Tietoperusta sisältää myös osion oppaan tuottamisesta, jonka avulla pyrittiin luomaan pohja opinnäytetyön lopputuotoksena syntyvälle oppaalle. Tietoperusta koostuu pääosin tuoreista sähköisistä alan lähteistä.

Tietoperustan tueksi luotiin laadullinen tutkimus, jossa kerättiin aineistoa kahdella eri menetelmällä luotettavuuden parantamiseksi. Menetelminä hyödynnettiin vertailuanalyysia sekä puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluita. Vertailuanalyysissa vertailtiin kolmea eri toimijan tuottamaa opasta opinnäytetyön aiheesta ja näistä pyrittiin ottamaan parhaimmat opit talteen. Haastatteluilla validoitiin tietoperustassa ja vertailuanalyysissa esitettyjä asioita ja täydennettiin näitä erityisesti Suomen markkinan näkökulmasta.

Tietoperustan sekä laadullisen tutkimuksen menetelmien pohjalta rakennettiin PDF-muotoinen opas, joka löytyy opinnäytetyön liitteenä. Oppaassa on esitetty taustatietoa tulevasta muutoksesta sekä esitetty neljän eri kohdennuskategorian kautta, miten ohjelmallista mainontaa voi kohdentaa ilman kolmannen osapuolen evästeitä. Oppaan lopussa löytyy myös suositukset, joita mainostajat voivat tehdä tulevaisuuteen varautumisessa sekä aiheeseen liittyvää termistöä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste