Pelillistäminen työssäoppimista edistämässä : Alkon Makupankki-sovelluksen kehittäminen
Lehtiniemi, Mikko (2023)
Lehtiniemi, Mikko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057929
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten pelillistämistä voidaan hyödyntää Alkossa ammattitaidon kehittämisessä sekä pruuvaamisosaamisessa että pruuvamisesta oppimisessa. Tarkoituksena oli kuvata, miten peleistä tutut elementit voivat tukea tällaista erityistä työssäoppimisen tapaa. Kehittämistehtävänä oli tuottaa ehdotus Alkon oman Makupankki-sovelluksen pelillistämiseksi.
Tutkimusaineisto kerättiin kaksivaiheisesti. Jotta ymmärrettiin, millaisia pelaajia Alkon työntekijät ovat, kartoitettiin heidän pelaamistottumuksiaan ja asenteitaan pelaamista kohtaan kvantitatiivisella kyselylomaketutkimuksella. Saatuja tuloksia vertailtiin suomalaisen pelaajabarometrin tuloksiin. Kvalitatiivisella puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja sisällönanalyysilla hankittiin tietoa henkilöstön osaamisen kehittämisen tavoista ja tarpeista pruuvaamalla oppimisen näkökulmasta, jotta ymmärrettiin, millaisia valintoja pelielementtejä suunniteltaessa tuli tehdä, jotta ne tukevat oppimista pruuvatessa.
Tutkimuksen perusteella Alkon työntekijät ovat keskivertoa suomalaista aktiivisempia pelaajia. He suhtautuvat pelaamiseen optimistisesti sekä kriittisesti nähden siinä hyötyjä osaamisensa kehittämiselle ja haittoja sen muuttuessa muuta elämää häiritseväksi. Makupankilla ja pruuvaamisella koetaan olevan tärkeä rooli ammatillisessa kehittymisessä. Ammattitaito kehittyy vähitellen kokemusten ja tiedon karttuessa, jolloin Makupankin pelillistetyillä ominaisuuksilla voidaan tukea reflektointia eri osaamistasot huomioiden. Kehittämistehtävän lopputuloksena Alkolle tehtiin kolme erikseen tai samanaikaisesti toteutettavissa olevaa ehdotusta Makupankin pelillistämiseksi. Peliin perustuvassa oppimisen suunnittelussa voidaan hyödyntää pruuvausprosessin pelillistämistä, pruuvaamisosaamisen kehittymisen pelillistämistä ja oppimistehtävin tapahtuvaa osittaista pelillistämistä.
Jotta pelillistämisestä on hyötyä työssäoppimisessa, on sen perustuttava oppimisteorioihin. Peliin perustuvan oppimisen suunnittelu vaatii pedagogista osaamista ja oppimistavoitteen määrittelyä. Pelillistäminen on yksi menetelmä muiden joukossa, ja sen valitseminen työssäoppimisen lähestymistavaksi organisaatiossa tulee perustua harkintaan menetelmän sopivuudesta tavoitellulle oppimistulokselle.
Tutkimusaineisto kerättiin kaksivaiheisesti. Jotta ymmärrettiin, millaisia pelaajia Alkon työntekijät ovat, kartoitettiin heidän pelaamistottumuksiaan ja asenteitaan pelaamista kohtaan kvantitatiivisella kyselylomaketutkimuksella. Saatuja tuloksia vertailtiin suomalaisen pelaajabarometrin tuloksiin. Kvalitatiivisella puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja sisällönanalyysilla hankittiin tietoa henkilöstön osaamisen kehittämisen tavoista ja tarpeista pruuvaamalla oppimisen näkökulmasta, jotta ymmärrettiin, millaisia valintoja pelielementtejä suunniteltaessa tuli tehdä, jotta ne tukevat oppimista pruuvatessa.
Tutkimuksen perusteella Alkon työntekijät ovat keskivertoa suomalaista aktiivisempia pelaajia. He suhtautuvat pelaamiseen optimistisesti sekä kriittisesti nähden siinä hyötyjä osaamisensa kehittämiselle ja haittoja sen muuttuessa muuta elämää häiritseväksi. Makupankilla ja pruuvaamisella koetaan olevan tärkeä rooli ammatillisessa kehittymisessä. Ammattitaito kehittyy vähitellen kokemusten ja tiedon karttuessa, jolloin Makupankin pelillistetyillä ominaisuuksilla voidaan tukea reflektointia eri osaamistasot huomioiden. Kehittämistehtävän lopputuloksena Alkolle tehtiin kolme erikseen tai samanaikaisesti toteutettavissa olevaa ehdotusta Makupankin pelillistämiseksi. Peliin perustuvassa oppimisen suunnittelussa voidaan hyödyntää pruuvausprosessin pelillistämistä, pruuvaamisosaamisen kehittymisen pelillistämistä ja oppimistehtävin tapahtuvaa osittaista pelillistämistä.
Jotta pelillistämisestä on hyötyä työssäoppimisessa, on sen perustuttava oppimisteorioihin. Peliin perustuvan oppimisen suunnittelu vaatii pedagogista osaamista ja oppimistavoitteen määrittelyä. Pelillistäminen on yksi menetelmä muiden joukossa, ja sen valitseminen työssäoppimisen lähestymistavaksi organisaatiossa tulee perustua harkintaan menetelmän sopivuudesta tavoitellulle oppimistulokselle.