Informatiivisen videon suunnittelu, kuvaaminen ja tuottaminen
Demchenkov, Oleg (2023)
Demchenkov, Oleg
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057956
Tiivistelmä
Projektin tavoitteena oli luoda kaksi videota Varusteleka.fi-nimiselle yritykselle. Projektin johdannossa kerrottiin projektin idean syntymisestä, sen käyttötarkoituksesta ja tavoitteista. Projekti sai alkunsa informatiivisen markkinoinnin puutteesta. Projektilla oli kolme tavoitekategoriaa, jotka
olivat yrityksen ja projektin tavoitteet sekä henkilökohtaiset tavoitteet.
Opinnäytetyöprojektin teoriaosassa käsiteltiin videotuotannossa huomioitavia asioita markkinointiviestinnän, videotuotannon ja videokuvaamisen teorian kannalta. Markkinoinnin teoriassa tarkasteltiin ostopolkua, 4P-mallia ja asiakkaan tarpeiden hyödyntämistä. Markkinointiviestinnän teoriaosio käsitteli erilaisia markkinointiviestinnän muotoja, kohderyhmän löytämistä ja ostajapersoonan muodostamista markkinointiviestinnässä. Tästä opinnäytetyö siirtyi markkinointiviestinnän alalajiin, eli videomarkkinoinnin teoriaan. Kyseisessä osiossa pohdittiin videomarkkinoinnin hyödyntämistä, sen vahvuuksia ja heikkouksia sekä kuvailtiin yleistä videoiden suunnitteluprosessia. Tämän jälkeen tekstissä siirryttiin videotuotannon, videosuunnittelun ja kuvaamisen teoriaan. Tässä vaiheessa käsiteltiin videon käytännön tuotantoprosessia, suunnitteluprosessia sekä kuvaamista. Kuvaamisen teoriaosiossa keskitytään tarkemmin tarvittaviin asioihin, mitä tuli huomioida tekniseltä aspektiltaan onnistuneen videon tuottamisessa. Kyseessä olevat asiat olivat roolijako ja tehtävät, kamerat ja niiden käyttö sekä hyvät käytännöt jälkikäsittelyssä.
Teorian kokoamisen jälkeen alkoi projektin toiminnallinen osio. Aluksi perehdyttiin opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimivan kohdeyrityksen toimintaan, markkinointiin ja asiakaskuntaan. Tästä lähdettiin rakentamaan videon konseptia. Video kuvattiin, leikattiin ja paranneltiin julkaisuvalmiiksi. Tärkeä osa jokaista prosessia oli pohdinta ja kehityskohteiden etsiminen. Videoiden valmistuttua pohdittiin asetettujen tavoitteiden saavuttamista, kehitysehdotuksia, haasteita ja niiden saavuttamista sekä prosessin myötä opittuja asioita.
Työ käsitteli videotuotantoa, videosuunnittelua, videon kuvaamista sekä linjasi videon jälkikäsittelyprosessin. Työssä ei käsitelty videostrategian luomista. Työssä ei myöskään käsitelty linssien valintaan tai valaistukseen, äänittämiseen tai jälkituotantoon liittyviä yksityiskohtia.
Työn keskeinen tietoperusta oli Videolle.fi -blogi, joka käsittelee videotuotantoa ja suunnittelua. Tämän lisäksi videon kuvaamisen tietoperusta pohjautui pitkälti Owensin ja Millersonin teokseen ”Videotuotannon käsikirja” sekä Smithin ja Millerin ”Shoot to Sell” -oppaaseen. Työssä oli myös käytetty paljon StudioBinderin blogeja ja opetusmateriaalia
olivat yrityksen ja projektin tavoitteet sekä henkilökohtaiset tavoitteet.
Opinnäytetyöprojektin teoriaosassa käsiteltiin videotuotannossa huomioitavia asioita markkinointiviestinnän, videotuotannon ja videokuvaamisen teorian kannalta. Markkinoinnin teoriassa tarkasteltiin ostopolkua, 4P-mallia ja asiakkaan tarpeiden hyödyntämistä. Markkinointiviestinnän teoriaosio käsitteli erilaisia markkinointiviestinnän muotoja, kohderyhmän löytämistä ja ostajapersoonan muodostamista markkinointiviestinnässä. Tästä opinnäytetyö siirtyi markkinointiviestinnän alalajiin, eli videomarkkinoinnin teoriaan. Kyseisessä osiossa pohdittiin videomarkkinoinnin hyödyntämistä, sen vahvuuksia ja heikkouksia sekä kuvailtiin yleistä videoiden suunnitteluprosessia. Tämän jälkeen tekstissä siirryttiin videotuotannon, videosuunnittelun ja kuvaamisen teoriaan. Tässä vaiheessa käsiteltiin videon käytännön tuotantoprosessia, suunnitteluprosessia sekä kuvaamista. Kuvaamisen teoriaosiossa keskitytään tarkemmin tarvittaviin asioihin, mitä tuli huomioida tekniseltä aspektiltaan onnistuneen videon tuottamisessa. Kyseessä olevat asiat olivat roolijako ja tehtävät, kamerat ja niiden käyttö sekä hyvät käytännöt jälkikäsittelyssä.
Teorian kokoamisen jälkeen alkoi projektin toiminnallinen osio. Aluksi perehdyttiin opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimivan kohdeyrityksen toimintaan, markkinointiin ja asiakaskuntaan. Tästä lähdettiin rakentamaan videon konseptia. Video kuvattiin, leikattiin ja paranneltiin julkaisuvalmiiksi. Tärkeä osa jokaista prosessia oli pohdinta ja kehityskohteiden etsiminen. Videoiden valmistuttua pohdittiin asetettujen tavoitteiden saavuttamista, kehitysehdotuksia, haasteita ja niiden saavuttamista sekä prosessin myötä opittuja asioita.
Työ käsitteli videotuotantoa, videosuunnittelua, videon kuvaamista sekä linjasi videon jälkikäsittelyprosessin. Työssä ei käsitelty videostrategian luomista. Työssä ei myöskään käsitelty linssien valintaan tai valaistukseen, äänittämiseen tai jälkituotantoon liittyviä yksityiskohtia.
Työn keskeinen tietoperusta oli Videolle.fi -blogi, joka käsittelee videotuotantoa ja suunnittelua. Tämän lisäksi videon kuvaamisen tietoperusta pohjautui pitkälti Owensin ja Millersonin teokseen ”Videotuotannon käsikirja” sekä Smithin ja Millerin ”Shoot to Sell” -oppaaseen. Työssä oli myös käytetty paljon StudioBinderin blogeja ja opetusmateriaalia