Immersiivisen audion luominen virtuaalitodellisuudessa
Vilkko, Lassi (2023)
Vilkko, Lassi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088170
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Unityn äänilähteiden käyttöä ja merkitystä virtuaalisessa ympäristössä. Opinnäytetyön tarkoituksena on saada selvyys äänilähteiden toiminnoista Unityn sisällä ja toteuttaa niitä yksinkertaisilla testeillä. Opinnäytetyö on tehty pääasiassa oman oppimisen tueksi.
Teoreettisessa osassa selitetään Unityn toimintoja yleisesti, jonka jälkeen keskitytään tarkemmin Unityn virtuaalitodellisuuden termeihin. Teoriaosa käsittelee myös lyhyesti immersion merkitystä videopelejä kehittäessä. Unityn äänitoimintoihin keskitytään muutamassa kappaleessa, jossa selitetään Unityn toimintaan. Teoria osan loppupuolella kerrotaan vielä virtuaalilaitteiden käyttöönotosta.
Lopputuloksena luotiin yksinkertainen virtuaaliympäristö, jossa päästiin testaamaan äänilähteiden spatialisointia pienillä testeillä. Testit onnistuivat ja äänen spatialisaatiosta opittiin runsaasti.
Teoreettisessa osassa selitetään Unityn toimintoja yleisesti, jonka jälkeen keskitytään tarkemmin Unityn virtuaalitodellisuuden termeihin. Teoriaosa käsittelee myös lyhyesti immersion merkitystä videopelejä kehittäessä. Unityn äänitoimintoihin keskitytään muutamassa kappaleessa, jossa selitetään Unityn toimintaan. Teoria osan loppupuolella kerrotaan vielä virtuaalilaitteiden käyttöönotosta.
Lopputuloksena luotiin yksinkertainen virtuaaliympäristö, jossa päästiin testaamaan äänilähteiden spatialisointia pienillä testeillä. Testit onnistuivat ja äänen spatialisaatiosta opittiin runsaasti.