Ett gott vardagsspråk är målet : En kvalitativ jämförelse av hur daghemspersonal stöder barns språkutveckling i svenska på en finskspråkig ort och en tvåspråkig ort
Ekstrand, Anna-Lena; Gullholm, Camilla; Myrttinen, Johanna (2014)
Ekstrand, Anna-Lena
Gullholm, Camilla
Myrttinen, Johanna
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061512923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061512923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on verrata kuinka päiväkotihenkilökunta tukee lasten ruotsin kielen kehitystä suomenkielisellä paikkakunnalla ja kaksikielisellä paikkakunnalla. Tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen. Tutkimuksessa tarkastellaan kuinka päiväkotihenkilökunta tukee lasten ruotsin kielen kehitystä, minkälaisia haasteita henkilökunta kokee lasten kielen kehityksen tukemisessa sekä päiväkotihenkilökunnan aikaisempia kokemuksia aiheesta.
Tutkimustuloksista nousi esiin, että päiväkotihenkilökunta molemmilla paikkakunnilla käyttää samantapaisia menetelmiä lasten kielen kehityksen tukemisessa. Yksi eroavaisuus paikkakuntien välillä on, että suomenkielisellä paikkakunnalla päiväkotihenkilökunta joutuu tekemään enemmän töitä lasten ruotsin kielen kehityksen tukemisessa. Paikkakuntien välinen ero huomioituu myös siinä mitä haasteita päiväkotihenkilökunta kokee lasten ruotsin kielen kehityksen tukemisessa olevan. Päiväkotihenkilökunta suomenkielisellä paikkakunnalla nosti esiin suomenkielen vaikutuksen lasten ruotsin kielen kehityksen kannalta. Kuin taas päiväkotihenkilökunta kaksikielisellä paikkakunnalla korosti haasteeksi kielihäiriöt. Opinnäytetyön tutkimustuloksista voidaan päätellä että ympäristöllä on suuri merkitys lapsen kielen kehityksen kannalta.
Tutkimustuloksista nousi esiin, että päiväkotihenkilökunta molemmilla paikkakunnilla käyttää samantapaisia menetelmiä lasten kielen kehityksen tukemisessa. Yksi eroavaisuus paikkakuntien välillä on, että suomenkielisellä paikkakunnalla päiväkotihenkilökunta joutuu tekemään enemmän töitä lasten ruotsin kielen kehityksen tukemisessa. Paikkakuntien välinen ero huomioituu myös siinä mitä haasteita päiväkotihenkilökunta kokee lasten ruotsin kielen kehityksen tukemisessa olevan. Päiväkotihenkilökunta suomenkielisellä paikkakunnalla nosti esiin suomenkielen vaikutuksen lasten ruotsin kielen kehityksen kannalta. Kuin taas päiväkotihenkilökunta kaksikielisellä paikkakunnalla korosti haasteeksi kielihäiriöt. Opinnäytetyön tutkimustuloksista voidaan päätellä että ympäristöllä on suuri merkitys lapsen kielen kehityksen kannalta.