Musiikkimaton käyttö varhaiskasvatuksessa: musiikkituokioita 3-5 -vuotiaille musiikkimattoa hyödyntäen
Kauppala, Teresa (2023)
Kauppala, Teresa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088295
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli laadullinen toiminnallinen tutkimus, jossa tutkittiin musiikkimaton käyttöä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymyksinä olivat: Miten lapset ottivat musiikkimaton vastaan ja miten he suhtautuivat sen käyttöön? Kuinka musiikkimatto toimii ohjaajan näkökulmasta? Lisäksi selvitettiin, ilmeneekö musiikkimatossa ja sen käytössä joitain erityisiä piirteitä. Musiikkimatto on tavallista muovimattoa, mutta sen sisään on kehitelty ohjelma, jolla maton päällä olevien kuudentoista sensorin avulla pystytään tuottamaan helposti kehon painalluksella ääniä. Matto tuo musiikin opetuksen digitaaliselle tasolle ja luo laaja-alaisesti käyttö- ja äänimahdollisuuksia. Aiheesta löytyy vielä vähän aikaisempia tutkimustuloksia ja raportteja, joten opinnäytetyö luo uutta tutkimustietoa aiheesta.
Toiminnallisena osuutena toteutettiin viisi musiikkimattoa hyödyntävää ohjaustuokiota 3–5-vuotiaille lapsille. Ohjaustuokioiden keskiössä oli lasten kokeilu, uteliaisuus ja leikki. Ohjauksissa hyödynnettiin tekijän aikaisempaa koulutustaustaa musiikkipedagogina, mutta ohjaukseen liitettiin muun muassa sosioemotionaalisia harjoituksia. Musiikkimatto oli tekijälle uusi työväline musiikin opetukseen. Ohjaustuokiot videoitiin, ja ohjaajan havainnot kirjattiin jokaisen tuokion päätteeksi.
Analyysissä esiin nousi lasten suuri kiinnostus ja into uutta musiikillista työvälinettä kohtaan. Musiikkimatto mahdollisti toiminnallisen, kehollisen toimintatavan. Se loi turvallisen yhteisön lapsille. Havaittiin, että hieman aremmatkin lapset uskaltautuivat heittäytymään ja hulluttelemaan matolla. Musiikkimatto mahdollisti laululeikkien käsittelyn erilaisin tavoin. Musiikkimatto toimii yksinkertaisin säännöin, mutta vaatii käyttäjältä tutustumista sen asetuksiin ja käyttötapoihin. Vasta tutkimuksen päätteeksi syntyi kokemus, että ohjaaja oli omaksunut perusosaamisen musiikkimaton käyttöön. Mielenkiintoisia olisi tutkia tulevaisuudessa musiikkimaton käyttöä enemmänkin, varsinkin että ohjaajalla olisi jo ennen tutkimuksen aloitusta vahva osaaminen, tieto ja taitoa maton käytöstä ja mahdollisuuksista.
Toiminnallisena osuutena toteutettiin viisi musiikkimattoa hyödyntävää ohjaustuokiota 3–5-vuotiaille lapsille. Ohjaustuokioiden keskiössä oli lasten kokeilu, uteliaisuus ja leikki. Ohjauksissa hyödynnettiin tekijän aikaisempaa koulutustaustaa musiikkipedagogina, mutta ohjaukseen liitettiin muun muassa sosioemotionaalisia harjoituksia. Musiikkimatto oli tekijälle uusi työväline musiikin opetukseen. Ohjaustuokiot videoitiin, ja ohjaajan havainnot kirjattiin jokaisen tuokion päätteeksi.
Analyysissä esiin nousi lasten suuri kiinnostus ja into uutta musiikillista työvälinettä kohtaan. Musiikkimatto mahdollisti toiminnallisen, kehollisen toimintatavan. Se loi turvallisen yhteisön lapsille. Havaittiin, että hieman aremmatkin lapset uskaltautuivat heittäytymään ja hulluttelemaan matolla. Musiikkimatto mahdollisti laululeikkien käsittelyn erilaisin tavoin. Musiikkimatto toimii yksinkertaisin säännöin, mutta vaatii käyttäjältä tutustumista sen asetuksiin ja käyttötapoihin. Vasta tutkimuksen päätteeksi syntyi kokemus, että ohjaaja oli omaksunut perusosaamisen musiikkimaton käyttöön. Mielenkiintoisia olisi tutkia tulevaisuudessa musiikkimaton käyttöä enemmänkin, varsinkin että ohjaajalla olisi jo ennen tutkimuksen aloitusta vahva osaaminen, tieto ja taitoa maton käytöstä ja mahdollisuuksista.