Ventrogluteaalinen intramuskulaarinen injektio: Opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Suni, Antti; Alanko, Jaakko (2023)
Suni, Antti
Alanko, Jaakko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088385
Tiivistelmä
Ventrogluteaalinen intramuskulaarinen injektio on tällä hetkellä tutkimuksien ja teoriatiedon sekä suosituksien mukaan turvallisin injektion pistopaikka antaa lääkettä lihaksensisäisesti. Hoitohenkilökunta kuitenkin eri puolilla maailmaa välttää vieläkin tätä pistopaikkaa, koska heidän osaamisensa ei ole ajan tasalla. Ventrogluteaalinen intramuskulaarinen injektio an-netaan vatsanpuoleiselle pakara-alueelle, ja tätä käytetään eri lääkkeiden antoon, jotka pi-tää antaa lihaksensisäisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opetusvideo ventrogluteaalisesta intramuskulaarises-ta injektiosta sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoitteena on lisätä tietoa sekä antaa valmiuksia sairaanhoitajaopiskelijoille ventrogluteaalisen intramuskulaarisen injektion antamisesta ope-tusvideon muodossa.
Opinnäytetyö tehtiin Jämsä ja Mannisen viisivaiheisen tuotekehitysprosessin mukaisesti. Aihe valittiin aihepankista, jossa oli yleisesti tiettynä aiheena opetusvideon tekeminen in-tramuskulaarisesta injektiosta. Rajasimme aiheen ventroglutaaliseen intramuskulaarisen injektioon kliinisen hoitotyön perusteiden opintojaksolle. Idean suunnitteluun käytimme apu-na benchmarking-työkalua, jonka avulla vertailtiin onnistuneita ratkaisuja ja kehitettäviä koh-teita kolmen eri opetusvideon pohjalta. Tämän jälkeen siirryimme luonnosteluvaiheeseen, jossa etsimme teoriatietoa ja tutkimuksia opetusvideota varten. Seuraavaksi alkoi opetusvi-deon suunnittelu ja tekeminen, joka koostuivat injektion valmistelemisesta injektion antami-seen asti.
Opetusvideon pilottiversio julkaistiin YouTubeen, jonka pääsivät katsomaan vain sairaanhoi-tajaopiskelijat. Videon katsomisen jälkeen opiskelijat vastasivat Webropol-kyselyn, jonka avulla opetusvideon toimivuutta arvioitiin, ja tämän jälkeen video viimeisteltiin Webpropol-kyselyn saamien palautteiden perusteella. Kyselyyn vastasi 10 opiskelijaa. Kysely analysoi-tiin webropolin omilla raportointi työkaluilla ja avoimet vastaukset teemoiteltiin. Webropol-kyselyn palautteen perusteella suurin osa kyselyyn osallistujista oli tyytyväisiä opetusvide-oon ja siitä oli hyötyä oppimiselle. Viimeistelty versio opetusvideosta tehtiin kyselyn perus-teella.
Opetusvideon jatkokehityksenä voisi olla esimerkiksi jatkotutkimus siitä, oliko opetusvideos-ta hyötyä sairaanhoitajaopiskelijoille hoitotyötä tehdessä, kun he toteuttivat ventrogluteaali-sen intramuskulaarisen injektion antamisen. Toinen jatkokehitysidea olisi oppimisalusta, jossa olisi kaikista injektioiden antotavoista opetusvideot.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opetusvideo ventrogluteaalisesta intramuskulaarises-ta injektiosta sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoitteena on lisätä tietoa sekä antaa valmiuksia sairaanhoitajaopiskelijoille ventrogluteaalisen intramuskulaarisen injektion antamisesta ope-tusvideon muodossa.
Opinnäytetyö tehtiin Jämsä ja Mannisen viisivaiheisen tuotekehitysprosessin mukaisesti. Aihe valittiin aihepankista, jossa oli yleisesti tiettynä aiheena opetusvideon tekeminen in-tramuskulaarisesta injektiosta. Rajasimme aiheen ventroglutaaliseen intramuskulaarisen injektioon kliinisen hoitotyön perusteiden opintojaksolle. Idean suunnitteluun käytimme apu-na benchmarking-työkalua, jonka avulla vertailtiin onnistuneita ratkaisuja ja kehitettäviä koh-teita kolmen eri opetusvideon pohjalta. Tämän jälkeen siirryimme luonnosteluvaiheeseen, jossa etsimme teoriatietoa ja tutkimuksia opetusvideota varten. Seuraavaksi alkoi opetusvi-deon suunnittelu ja tekeminen, joka koostuivat injektion valmistelemisesta injektion antami-seen asti.
Opetusvideon pilottiversio julkaistiin YouTubeen, jonka pääsivät katsomaan vain sairaanhoi-tajaopiskelijat. Videon katsomisen jälkeen opiskelijat vastasivat Webropol-kyselyn, jonka avulla opetusvideon toimivuutta arvioitiin, ja tämän jälkeen video viimeisteltiin Webpropol-kyselyn saamien palautteiden perusteella. Kyselyyn vastasi 10 opiskelijaa. Kysely analysoi-tiin webropolin omilla raportointi työkaluilla ja avoimet vastaukset teemoiteltiin. Webropol-kyselyn palautteen perusteella suurin osa kyselyyn osallistujista oli tyytyväisiä opetusvide-oon ja siitä oli hyötyä oppimiselle. Viimeistelty versio opetusvideosta tehtiin kyselyn perus-teella.
Opetusvideon jatkokehityksenä voisi olla esimerkiksi jatkotutkimus siitä, oliko opetusvideos-ta hyötyä sairaanhoitajaopiskelijoille hoitotyötä tehdessä, kun he toteuttivat ventrogluteaali-sen intramuskulaarisen injektion antamisen. Toinen jatkokehitysidea olisi oppimisalusta, jossa olisi kaikista injektioiden antotavoista opetusvideot.