Markkinointiviestintäsuunnitelma kärrysaunat-yritykselle
Sivula, Kimmo (2023)
Sivula, Kimmo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088459
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli laatia toimeksiantajayritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma.
Teoriaosuudessa perehdytään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheisiin, jotka ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittäminen, markkinointiviestinnän keinojen valinta ja toimenpiteiden suunnittelu, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja analysointi. Työssä perehdytään myös valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin.
Toimeksiantajayritys tarvitsee kasvua, eikä toimeksiantajayrityksellä ole ollut markkinointiviestintään minkäänlaisia linjoja, joten oli tärkeää saada jonkinlainen pohja, jolta lähteä rakentamaan markkinointiviestintää. Käytännönläheiseen markkinointiviestintäsuunnitelmaan selvitettiin toimeksiantajayrityksen markkinointiviestinnän nykytilannetta ja kilpailijoiden markkinoin-tiviestinnän tilannetta. Tavoitteena oli lisätä yrityksen tunnettavuutta ja näkyvyyttä sekä saada lisää kasvua myyntiin. Toimeksiantajayritykselle valittiin markkinointiviestinnän keinoiksi Instagram, Facebook, TikTok, verkkosivut, hakukoneoptimointi sekä Googlen banner-mainonta sekä laadittiin vuosikello.
Teoriaosuudessa perehdytään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheisiin, jotka ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittäminen, markkinointiviestinnän keinojen valinta ja toimenpiteiden suunnittelu, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja analysointi. Työssä perehdytään myös valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin.
Toimeksiantajayritys tarvitsee kasvua, eikä toimeksiantajayrityksellä ole ollut markkinointiviestintään minkäänlaisia linjoja, joten oli tärkeää saada jonkinlainen pohja, jolta lähteä rakentamaan markkinointiviestintää. Käytännönläheiseen markkinointiviestintäsuunnitelmaan selvitettiin toimeksiantajayrityksen markkinointiviestinnän nykytilannetta ja kilpailijoiden markkinoin-tiviestinnän tilannetta. Tavoitteena oli lisätä yrityksen tunnettavuutta ja näkyvyyttä sekä saada lisää kasvua myyntiin. Toimeksiantajayritykselle valittiin markkinointiviestinnän keinoiksi Instagram, Facebook, TikTok, verkkosivut, hakukoneoptimointi sekä Googlen banner-mainonta sekä laadittiin vuosikello.