Sosiaalisen Median Markkinointisuunnitelma Unihome Oy:lle
Rinne, Eerika (2023)
Rinne, Eerika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088458
Tiivistelmä
Tämä toimennallinen opinnäytetyö tehtiin tavoitteena luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Unihome Oy:lle. Toimeksiantajayritys on majoitusliike, jolla on neljä eri majoituskohdetta / hotellia Helsingin ja Espoon alueilla. Unihome Oy toimii Helsingin ja Aalto yliopistojen alla ja suuri osa majoittujista onkin yliopistojen luennoitsijoita tai vieraita. Markkinointisuunnitelman avulla tahdotaan kuitenkin tavoittaa yksityisiä majoittujia ja näin kasvattaa yrityksen majoituslukuja. Opinnäytetyön tavoitteena oli täyttää toimeksiantajan tarve sosiaalisen median markkinointisuunnitelmasta. Toiveena oli myös kilpailija-analyysi sekä ideoita sisällön tuotannolle.
Opinnäyte koostuu toimeksiantajaselvityksestä, teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Toimeksiantajaselvityksessä kuvataan yrityksen toimialaa ja selvitetään yksityiskohtaisemmin yrityksen tietoja sekä historiaa. Teoriaosuus pitää sisällään tarkemman selvityksen markkinointiviestinnästä ja digitaalisesta markkinoinnista sekä tärkeimpinä osioina selvityksen sosiaalisen median markkinoinnista ja PR Smithin SOSTAC – suunnittelumallista. Tämä teoriaosuus toimisi toiminnallisen osuuden pohjana, jonka lopputuloksena on valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma.
Työn toiminnallisen osuuden lopputuloksena valmistunut sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tarjoaa kattavan pohjan yrityksen markkinoinnin kehittämiselle ja vahvistamiselle. Työssä keskitytään pääsääntöisesti Facebook ja Instagram – tileillä tapahtuvaan markkinointiin, jonka tarkoitus on kasvattaa yrityksen näkyvyyttä sekä vuorovaikutusta. Tämän ohella LinkedIn – tilillä tapahtuvaan yrityspohjaiseen markkinointiin ja yhteistyökumppanihankintaan. Suunnitelma rakennettiin teoriaosuudessa käsitellyn SOSTAC – mallin mukaan. Markkinointisuunnitelma rakentui alun tilanneanalyysista ja tavoitteista, seuraavaksi strategisista ja taktisista päätöksistä sekä lopuksi toimenpiteistä ja seurannasta.
Valmistuneen tuotoksen jälkeen pohdittiin opinnäytetyöprosessin kulkua ja aikataulua. Tässä osiossa tutkittiin työn edetessä käytettyjä kehitysmenetelmiä ja sitä minkä takia juuri ne olivat hyödyllisiä kyseistä työtä ajatellen. Prosessin aikataulu esiteltiin ja tarkasteltiin sen toteutumista. Viimeisenä esitellään valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma yksityiskohtaisesti.
Opinnäytetyön myötä valmistui valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimeksiantajayrityksen olemassa oleviin ja tuleviin kanaviin. Suunnitelma sisälsi myös kilpailija-analyysin ja päivityskalenteriesimerkin päivitysehdotuksien kanssa. Valmis produkti, sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tulee toimeksiantajan käyttöön heti ja se on luotu vuodelle 2023. Suunnitelman toteutumista seurataan kauden edetessä ja sen päättyessä arvioidaan suunnitelman toimivuus, jonka jälkeen se voidaan päivittää palvelemaan seuraavaa kautta eli vuotta 2024.
Opinnäyte koostuu toimeksiantajaselvityksestä, teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Toimeksiantajaselvityksessä kuvataan yrityksen toimialaa ja selvitetään yksityiskohtaisemmin yrityksen tietoja sekä historiaa. Teoriaosuus pitää sisällään tarkemman selvityksen markkinointiviestinnästä ja digitaalisesta markkinoinnista sekä tärkeimpinä osioina selvityksen sosiaalisen median markkinoinnista ja PR Smithin SOSTAC – suunnittelumallista. Tämä teoriaosuus toimisi toiminnallisen osuuden pohjana, jonka lopputuloksena on valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma.
Työn toiminnallisen osuuden lopputuloksena valmistunut sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tarjoaa kattavan pohjan yrityksen markkinoinnin kehittämiselle ja vahvistamiselle. Työssä keskitytään pääsääntöisesti Facebook ja Instagram – tileillä tapahtuvaan markkinointiin, jonka tarkoitus on kasvattaa yrityksen näkyvyyttä sekä vuorovaikutusta. Tämän ohella LinkedIn – tilillä tapahtuvaan yrityspohjaiseen markkinointiin ja yhteistyökumppanihankintaan. Suunnitelma rakennettiin teoriaosuudessa käsitellyn SOSTAC – mallin mukaan. Markkinointisuunnitelma rakentui alun tilanneanalyysista ja tavoitteista, seuraavaksi strategisista ja taktisista päätöksistä sekä lopuksi toimenpiteistä ja seurannasta.
Valmistuneen tuotoksen jälkeen pohdittiin opinnäytetyöprosessin kulkua ja aikataulua. Tässä osiossa tutkittiin työn edetessä käytettyjä kehitysmenetelmiä ja sitä minkä takia juuri ne olivat hyödyllisiä kyseistä työtä ajatellen. Prosessin aikataulu esiteltiin ja tarkasteltiin sen toteutumista. Viimeisenä esitellään valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma yksityiskohtaisesti.
Opinnäytetyön myötä valmistui valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimeksiantajayrityksen olemassa oleviin ja tuleviin kanaviin. Suunnitelma sisälsi myös kilpailija-analyysin ja päivityskalenteriesimerkin päivitysehdotuksien kanssa. Valmis produkti, sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tulee toimeksiantajan käyttöön heti ja se on luotu vuodelle 2023. Suunnitelman toteutumista seurataan kauden edetessä ja sen päättyessä arvioidaan suunnitelman toimivuus, jonka jälkeen se voidaan päivittää palvelemaan seuraavaa kautta eli vuotta 2024.