Ammattikorkeakoulujen englanninkielisten koulutusten valintatapojen kehittäminen
Iivonen, Andreas (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088282
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee ammattikorkeakoulujen yhteishaussa käytettävien englanninkielisten koulutusten valintatapojen kehittämistä. Työssä selvitetään yhteisen valintakokeen kehittämiseen johtaneita syitä, kehittämisen prosessia sekä mahdollisia tulevaisuuden kehityskohteita, kuten vilppien parempaa estämistä ja hakijoiden hakukoneiden tai tekoälyn käyttöä. Lisäksi tarkastellaan erilaisia etätunnistus- ja etävalvontapalveluja sekä potentiaalisten hakijoiden löytämistä eri maista ja alueilta tulevaisuuden markkinointityötä ajatellen.
Opinnäytetyön aikana kerättiin myös palautekyselyn kautta kehitysehdotuksia ammattikorkeakoulun virkailijoilta, jotka ovat työskennelleet tämän valintakoevalintatavan parissa, ja tehtiin kehityssuunnitelmia niiden pohjalta. Tavoitteena oli myös löytää opinnäytetyön aikana uusia kehitysideoita, joita voidaan hyödyntää tulevaisuudessa esimerkiksi englanninkielisten koulutusten valintatapojen kehittämisessä.
Työn tuloksissa saatiin hyviä ideoita vilppien estämiseen sekä hyviä vaihtoehtoja etätunnistuksen ja etävalvonnan osalta. Myös markkinoinnin kannalta saatiin kerättyä listaa mahdollista hyvistä kohdemaista ja -alueista. The thesis deals with the development of selection methods for English degree programmes used in the joint application of Universities of Applied Sciences. The study investigates the reasons that led to the development of a joint digital entrance exam, the process of its development, and potential future development areas, such as improving methods for preventing cheating and the use of search engines or artificial intelligence by applicants. In addition, various remote identification and proctoring services are examined, as well as finding potential applicants from different countries and regions for future marketing purposes.
During the thesis, feedback was collected through a survey from the specialists who have worked with this selection method, and development plans were made based on the feedback. The aim was also to find new development ideas during the thesis that can be utilized in the future, for example in the development of selection methods for English degree programmes.
The results provided promising ideas for preventing cheating and good alternatives for remote identification and proctoring. A list of potential target countries and regions was also compiled for marketing purposes.
Opinnäytetyön aikana kerättiin myös palautekyselyn kautta kehitysehdotuksia ammattikorkeakoulun virkailijoilta, jotka ovat työskennelleet tämän valintakoevalintatavan parissa, ja tehtiin kehityssuunnitelmia niiden pohjalta. Tavoitteena oli myös löytää opinnäytetyön aikana uusia kehitysideoita, joita voidaan hyödyntää tulevaisuudessa esimerkiksi englanninkielisten koulutusten valintatapojen kehittämisessä.
Työn tuloksissa saatiin hyviä ideoita vilppien estämiseen sekä hyviä vaihtoehtoja etätunnistuksen ja etävalvonnan osalta. Myös markkinoinnin kannalta saatiin kerättyä listaa mahdollista hyvistä kohdemaista ja -alueista.
During the thesis, feedback was collected through a survey from the specialists who have worked with this selection method, and development plans were made based on the feedback. The aim was also to find new development ideas during the thesis that can be utilized in the future, for example in the development of selection methods for English degree programmes.
The results provided promising ideas for preventing cheating and good alternatives for remote identification and proctoring. A list of potential target countries and regions was also compiled for marketing purposes.
