Työturvallisuuden ja turvallisuusjohtamisen nykytilan arviointi maatalousalan oppimisympäristössä: Suupohjan koulutuskuntayhtymä
Arestola, Katja (2023)
Arestola, Katja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098507
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää toisen asteen luonnonvara-alan oppilaitoksen työturvallisuuden tilaa ja esiin tulevia kehittämiskohteita maatalousalan perustutkintojen koulutusaloilla. Opinnäytetyön kohdeorganisaationa oli Suupohjan koulutuskuntayhtymän maatalousalan yksikkö. Tutkimuskysymyksinä olivat työturvallisuuden nykytilan arviointi ja kehittäminen sekä turvallisuuden mahdollistaminen työturvallisuusjohtamisella oppimisympäristöissä.
Tutkimuksen aineisto on koottu teemahaastatteluilla, joiden runko on koottu poimimalla keskeisiä teemoja tutkimuskysymyksistä. Haastattelut toteutettiin opiskelijoiden, tukihenkilöstön, opettajien sekä johdon ryhmähaastatteluilla. Haastateltujen näkemyksiä turvallisuudesta luonnonvara-alan oppilaitoksessa analysoitiin turvallisuuskäsitteiden sekä turvallisuusjohtamisen kautta. Turvallisuus on määritelty yksilön kokeman turvallisuuden tunteen ja kokemusten kautta.
Yleinen turvallisuus koettiin oppilaitosympäristössä hyväksi. Luonnonvara-alan erityispiirteet tuovat työskentelyyn merkittäviä turvallisuusriskejä ja näiden huomioiminen oppilaitosympäristössä on otettu huomioon ja sitä pidettiin tärkeänä. Turvallisuus käsitteenä tarkoitti haastateltaville fyysistä ja psyykkistä turvallisuutta, joihin vaikuttivat yhteisöllisyys, sekä riittävät resurssit ohjauksen ja oppimisen turvalliseen toteutumiseen. Turvallisuuden alentumista koettiin piittaamattomuudesta sääntöjä ja ohjeistuksia kohtaan sekä maataloustyöstä aiheutuvien turvallisuusriskien mahdollisuudesta.
Turvallisuusjohtaminen tulisi muuttaa näkyvämmäksi osaksi oppilaitoksen päivittäisiä toimia. Tietämättömyys tehdyistä turvallisuuteen liittyvistä toimista luo virheellisiä käsityksiä ja vahvistaa turvattomuuden tunnetta. Kehittämiskohteita turvallisuusjohtamisessa olivat turvallisuusviestinnän parantaminen, kokonaisturvallisuuden lisääminen organisaation jäsenten sitouttamisella, sekä selkeiden toimintamallien luomisella. Jatkotutkimuksena voisi tarkastella kehittämiskohteiden toteutumista ja niiden vaikutuksia turvallisuuden parantumiseen.
Tutkimuksen aineisto on koottu teemahaastatteluilla, joiden runko on koottu poimimalla keskeisiä teemoja tutkimuskysymyksistä. Haastattelut toteutettiin opiskelijoiden, tukihenkilöstön, opettajien sekä johdon ryhmähaastatteluilla. Haastateltujen näkemyksiä turvallisuudesta luonnonvara-alan oppilaitoksessa analysoitiin turvallisuuskäsitteiden sekä turvallisuusjohtamisen kautta. Turvallisuus on määritelty yksilön kokeman turvallisuuden tunteen ja kokemusten kautta.
Yleinen turvallisuus koettiin oppilaitosympäristössä hyväksi. Luonnonvara-alan erityispiirteet tuovat työskentelyyn merkittäviä turvallisuusriskejä ja näiden huomioiminen oppilaitosympäristössä on otettu huomioon ja sitä pidettiin tärkeänä. Turvallisuus käsitteenä tarkoitti haastateltaville fyysistä ja psyykkistä turvallisuutta, joihin vaikuttivat yhteisöllisyys, sekä riittävät resurssit ohjauksen ja oppimisen turvalliseen toteutumiseen. Turvallisuuden alentumista koettiin piittaamattomuudesta sääntöjä ja ohjeistuksia kohtaan sekä maataloustyöstä aiheutuvien turvallisuusriskien mahdollisuudesta.
Turvallisuusjohtaminen tulisi muuttaa näkyvämmäksi osaksi oppilaitoksen päivittäisiä toimia. Tietämättömyys tehdyistä turvallisuuteen liittyvistä toimista luo virheellisiä käsityksiä ja vahvistaa turvattomuuden tunnetta. Kehittämiskohteita turvallisuusjohtamisessa olivat turvallisuusviestinnän parantaminen, kokonaisturvallisuuden lisääminen organisaation jäsenten sitouttamisella, sekä selkeiden toimintamallien luomisella. Jatkotutkimuksena voisi tarkastella kehittämiskohteiden toteutumista ja niiden vaikutuksia turvallisuuden parantumiseen.