Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Työturvallisuuden ja turvallisuusjohtamisen nykytilan arviointi maatalousalan oppimisympäristössä: Suupohjan koulutuskuntayhtymä

Arestola, Katja (2023)

 
Avaa tiedosto
Arestola_Katja.pdf (1014.Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Arestola, Katja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098507
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää toisen asteen luonnonvara-alan oppilaitoksen työturvallisuuden tilaa ja esiin tulevia kehittämiskohteita maatalousalan perustutkintojen koulutusaloilla. Opinnäytetyön kohdeorganisaationa oli Suupohjan koulutuskuntayhtymän maatalousalan yksikkö. Tutkimuskysymyksinä olivat työturvallisuuden nykytilan arviointi ja kehittäminen sekä turvallisuuden mahdollistaminen työturvallisuusjohtamisella oppimisympäristöissä.
Tutkimuksen aineisto on koottu teemahaastatteluilla, joiden runko on koottu poimimalla keskeisiä teemoja tutkimuskysymyksistä. Haastattelut toteutettiin opiskelijoiden, tukihenkilöstön, opettajien sekä johdon ryhmähaastatteluilla. Haastateltujen näkemyksiä turvallisuudesta luonnonvara-alan oppilaitoksessa analysoitiin turvallisuuskäsitteiden sekä turvallisuusjohtamisen kautta. Turvallisuus on määritelty yksilön kokeman turvallisuuden tunteen ja kokemusten kautta.
Yleinen turvallisuus koettiin oppilaitosympäristössä hyväksi. Luonnonvara-alan erityispiirteet tuovat työskentelyyn merkittäviä turvallisuusriskejä ja näiden huomioiminen oppilaitosympäristössä on otettu huomioon ja sitä pidettiin tärkeänä. Turvallisuus käsitteenä tarkoitti haastateltaville fyysistä ja psyykkistä turvallisuutta, joihin vaikuttivat yhteisöllisyys, sekä riittävät resurssit ohjauksen ja oppimisen turvalliseen toteutumiseen. Turvallisuuden alentumista koettiin piittaamattomuudesta sääntöjä ja ohjeistuksia kohtaan sekä maataloustyöstä aiheutuvien turvallisuusriskien mahdollisuudesta.
Turvallisuusjohtaminen tulisi muuttaa näkyvämmäksi osaksi oppilaitoksen päivittäisiä toimia. Tietämättömyys tehdyistä turvallisuuteen liittyvistä toimista luo virheellisiä käsityksiä ja vahvistaa turvattomuuden tunnetta. Kehittämiskohteita turvallisuusjohtamisessa olivat turvallisuusviestinnän parantaminen, kokonaisturvallisuuden lisääminen organisaation jäsenten sitouttamisella, sekä selkeiden toimintamallien luomisella. Jatkotutkimuksena voisi tarkastella kehittämiskohteiden toteutumista ja niiden vaikutuksia turvallisuuden parantumiseen. 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste