Ajoneuvon sähkökonversion muutoskatsastus
Lahti, Esko (2023)
Lahti, Esko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088386
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään määräyksiä ja lakipykäliä, jotka säätelevät, millä edellytyksellä ajoneuvon polttomoottori voidaan vaihtaa sähkömoottoriksi. Jotta ajoneuvo voidaan muutoskatsastaa, on sen täytettävä useita vaatimuksia, joilla voidaan varmistaa ajoneuvon turvallinen käyttö liikenteessä. Opinnäytetyö on tehty Tampereen ammattikorkeakoululle.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan M1- ja N1-ajoneuvoluokkien muutosmääräyksiä, joita osaa säätelee kansallinen lainsäädäntö sekä Traficomin määräykset. Myös Euroopan komissio antaa lukuisia E-sääntöjä, joita on noudatettava. Näiden avulla voidaan osoittaa ajoneuvon täyttävän vaatimustenmukaisuudet moottorin, ajoakun sekä muiden ajoneuvon lisälaitteiden toimivuudesta.
Ajoneuvon käyttöönottopäivä määrittelee mitkä vaatimukset ajoneuvon on täytettävä muutoskatsastuksessa. Tässä työssä käsitellään määräyksiä ennen 21.8.2002 käyttöönotetuille ajoneuvoille sekä tätä uudemmille ajoneuvoille. Käytettävä jännitetaso myös määrittelee, millaiset sähkösuojaukset ajoneuvossa tarvitsee olla.
Polttomoottorin muuttaminen sähkömoottoriksi matalajännitteisenä järjestelmänä ei vaadi suuria muutoksia ajoneuvolle. Ajoakusto, RESS-järjestelmä on se vaikeus osuus, johon vaikuttaa suuresti ajoneuvon käyttöönottopäivä. Tämä saattaa muodostua ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi monelle 21.8.2002 tai sen jälkeen käyttöönotettuun ajoneuvoon muutosta miettivälle, koska tarvittavien ajoakustojen testaukset saattavat muodostua hyvinkin kalliiksi.
Muutoskatsastus vaatii tarvittavien tietojen selvitystä useammasta lähteestä, joista osa on vaikeaselkoisia jopa kokeneelle katsastajalle. Viranomaisilta tarvittaisiin selkeäkielinen määräys, johon olisi koottuna kaikki tarvittavat tiedot muutoskatsastusta varten.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan M1- ja N1-ajoneuvoluokkien muutosmääräyksiä, joita osaa säätelee kansallinen lainsäädäntö sekä Traficomin määräykset. Myös Euroopan komissio antaa lukuisia E-sääntöjä, joita on noudatettava. Näiden avulla voidaan osoittaa ajoneuvon täyttävän vaatimustenmukaisuudet moottorin, ajoakun sekä muiden ajoneuvon lisälaitteiden toimivuudesta.
Ajoneuvon käyttöönottopäivä määrittelee mitkä vaatimukset ajoneuvon on täytettävä muutoskatsastuksessa. Tässä työssä käsitellään määräyksiä ennen 21.8.2002 käyttöönotetuille ajoneuvoille sekä tätä uudemmille ajoneuvoille. Käytettävä jännitetaso myös määrittelee, millaiset sähkösuojaukset ajoneuvossa tarvitsee olla.
Polttomoottorin muuttaminen sähkömoottoriksi matalajännitteisenä järjestelmänä ei vaadi suuria muutoksia ajoneuvolle. Ajoakusto, RESS-järjestelmä on se vaikeus osuus, johon vaikuttaa suuresti ajoneuvon käyttöönottopäivä. Tämä saattaa muodostua ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi monelle 21.8.2002 tai sen jälkeen käyttöönotettuun ajoneuvoon muutosta miettivälle, koska tarvittavien ajoakustojen testaukset saattavat muodostua hyvinkin kalliiksi.
Muutoskatsastus vaatii tarvittavien tietojen selvitystä useammasta lähteestä, joista osa on vaikeaselkoisia jopa kokeneelle katsastajalle. Viranomaisilta tarvittaisiin selkeäkielinen määräys, johon olisi koottuna kaikki tarvittavat tiedot muutoskatsastusta varten.