Markkinointi harrastajateatterikentällä - kuinka tavoittaa katsojat?
Juvonen, Janita (2023)
Juvonen, Janita
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088471
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte käsittelee markkinointia harrastajateatterikentällä ja sen tarkoituksena on selvittää, millä tavalla markkinointi tavoittaa katsojat parhaiten. Opinnäytetyössä määritellään markkinointi, markkinoinnin sekä mainonnan ero ja käydään läpi teatterimarkkinoinnin piirteitä. Työssä käydään myös läpi mitä on harrastajateatteri, mikä on kentän volyymi ja sen vaikutukset hyvinvointiin ja ympäristöön.
Markkinointi on erittäin tärkeää harrastajateattereissa, jotta kenttä pysyy aktiivisena ja ihmisten tietoisuudessa. On tärkeää myös, että ihmiset käyvät esityksissä ja tuovat näin lipputuloja teattereille, sillä useimpien teattereiden budjetit rakentuvat sen tulovirran ympärille.
Opinnäytetyötä varten on toteutettu markkinointiin liittyvä kolmen kysymyksen kyselytutkimus Suomen Harrastajateatteriliiton pisteellä vuoden 2023 Matkamessuilla. Kyselytutkimuksen tulokset analysoidaan opinnäytetyössä, ja niiden pohjalta tehdään johtopäätökset, miten harrastajateattereiden kannattaa markkinointia suorittaa.
Kyselyn perusteella harrastajateattereiden kannattaa luottaa mainonnassa ja markkinoinnissa omiin nettisivuihin, aktiiviseen sosiaaliseen mediaan sekä ihan perinteiseen lehtimainontaan.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusta sekä jonkin verran havainnointia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Suomen Harrastajateatteriliitto.
Markkinointi on erittäin tärkeää harrastajateattereissa, jotta kenttä pysyy aktiivisena ja ihmisten tietoisuudessa. On tärkeää myös, että ihmiset käyvät esityksissä ja tuovat näin lipputuloja teattereille, sillä useimpien teattereiden budjetit rakentuvat sen tulovirran ympärille.
Opinnäytetyötä varten on toteutettu markkinointiin liittyvä kolmen kysymyksen kyselytutkimus Suomen Harrastajateatteriliiton pisteellä vuoden 2023 Matkamessuilla. Kyselytutkimuksen tulokset analysoidaan opinnäytetyössä, ja niiden pohjalta tehdään johtopäätökset, miten harrastajateattereiden kannattaa markkinointia suorittaa.
Kyselyn perusteella harrastajateattereiden kannattaa luottaa mainonnassa ja markkinoinnissa omiin nettisivuihin, aktiiviseen sosiaaliseen mediaan sekä ihan perinteiseen lehtimainontaan.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusta sekä jonkin verran havainnointia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Suomen Harrastajateatteriliitto.