Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorille aikuisille kohdennettu digitaalinen markkinointi vakuutusalalla

Pelamo, Meri-Tuuli (2023)

 
Avaa tiedosto
Pelamo_Meri-Tuuli.pdf (691.0Kt)
Lataukset: 


Pelamo, Meri-Tuuli
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088468
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia nuorille aikuisille kohdennettua markkinointia vakuutusalalla. Työn tarkoituksena oli selvittää, millaista, erityisesti vakuutusalaan liittyvää digitaalista markkinointia tutkittavat ovat kohdanneet, ja onko se vaikuttanut olennaisesti heidän asiakkuuteensa ja ostokäyttäytymiseensä vakuutusmaailmassa. Työn tavoitteena oli tuottaa sellaista tietoa, jota vakuutusalan eri toimijat voisivat tarvittaessa hyödyntää nuorten aikuisten kiinnostuksen lisäämiseksi markkinoinnin avulla.

Työn teoriaosuudessa käsiteltiin lyhyesti vakuutusalaa, sen historiaa sekä alan keskeisiä toimijoita nykypäivän Suomessa. Lisäksi teoriaosuudessa esiteltiin digitaalista markkinointia ilmiönä, suomalaisten digitaalisen median kulutusta, sekä ostokäyttäytymistä ja suomalaisten nuorten aikuisten tämän hetken ostamisen trendejä.

Työn tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttämällä. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, joita toteutettiin kaikkiaan kuusi. Haastattelujen avulla selvitettiin haastateltavien digitaalisen median käyttötottumuksia, käsityksiä ja kokemuksia digitaalisesta markkinoinnista, sekä heidän ostokäyttäytymistään ja arvojaan kuluttajina.

Tutkimuksen perustella sosiaalinen media osoittautui tehokkaimmaksi markkinointikanavaksi nuoria aikuisia ajatellen. Kanavista ylivoimaisesti suosituimmaksi osoittautui TikTok, mutta myös Facebook ja Instagram olivat nuorten aikuisten aktiivisessa käytössä. Tutkimuksen perusteella tehtiin myös hyödyllisiä havaintoja nuorten aikuisten ostokäyttäytymisestä sekä erityisesti arvoista, jotka ohjaavat ostopäätöksiä. Tutkittavilla erityisesti vakuutusyhtiön valintaa ohjaa hinnoittelu, mutta moni tutkittavista totesi kuitenkin tarkastelevansa myös muita ominaisuuksia, kuten luotettavuutta ja asiantuntijuutta. Vakuutusalaa koskevalta digitaaliselta markkinoinnilta nuoret aikuiset kaipaavat informatiivisuutta ja asiantuntevaa ohjausta rennolla otteella. Yrityksiltä kaivataan samaistuttavuutta ja kykyä asettua asiakkaan, etenkin nuoren aikuisen, tilanteeseen tämän ollessa itselleen uusien ja vieraiden asioiden äärellä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste