Salibandyseuran markkinointiviestinnän kehittäminen
Keski-Hynnilä, Konsta; Keski-Hynnilä, Oula (2023)
Keski-Hynnilä, Konsta
Keski-Hynnilä, Oula
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098518
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja tehostaa Salibandyseura Konnien edustusjoukkueen markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluun eri vaiheisiin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä urheiluseuran kannalta merkittäviin markkinointiviestinnän keinoihin. Viimeisenä tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle, Salibandyseura Konnien edustusjoukkueelle, markkinointiviestintäsuunnitelma. Markkinointiviestintäsuunnitelman tuli olla käytännöllinen ja selkeä, jotta tarvittaessa se on sovellettavissa muillekin toimeksiantajaseuran joukkueille. Markkinointiviestintäsuunnitelmalla tavoiteltiin näkyvyyden parantamista sosiaalisessa mediassa ja yleisömäärän kasvattamista ottelutapahtumissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheita. Suunnitteluprosessin vaiheisiin kuuluvat tilanneanalyysit, tavoitteiden määrittely, kohderyhmien määrittely, budjetin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus ja viimeisimpänä seuranta ja arviointi. Markkinointiviestinnän keinoista käydään läpi toimeksiantajaseuran kannalta ajatellut tärkeimmät keinot.
Teoriaosuuden pohjalta luotiin toimeksiantajaseuralle markkinointiviestintäsuunnitelma, Kehittämistyössä toimeksiantajaseuran markkinointiviestintää verrattiin kilpailija-analyysien avulla alueella toimiviin salibandyseuroihin. Tarkoituksena oli löytää uusia keinoja ja tapoja, joita toimeksiantajaseura voi hyödyntää omassa markkinointiviestinnässään. Laaditun markkinointiviestintäsuunnitelman keinoksi valikoituivat sosiaalinen media, verkkosivut, hakukonemarkkinointi, suhdetoiminta ja mainonta. Lopuksi suunniteltiin vuosikello tukemaan markkinointiviestinnän aikataulutusta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheita. Suunnitteluprosessin vaiheisiin kuuluvat tilanneanalyysit, tavoitteiden määrittely, kohderyhmien määrittely, budjetin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus ja viimeisimpänä seuranta ja arviointi. Markkinointiviestinnän keinoista käydään läpi toimeksiantajaseuran kannalta ajatellut tärkeimmät keinot.
Teoriaosuuden pohjalta luotiin toimeksiantajaseuralle markkinointiviestintäsuunnitelma, Kehittämistyössä toimeksiantajaseuran markkinointiviestintää verrattiin kilpailija-analyysien avulla alueella toimiviin salibandyseuroihin. Tarkoituksena oli löytää uusia keinoja ja tapoja, joita toimeksiantajaseura voi hyödyntää omassa markkinointiviestinnässään. Laaditun markkinointiviestintäsuunnitelman keinoksi valikoituivat sosiaalinen media, verkkosivut, hakukonemarkkinointi, suhdetoiminta ja mainonta. Lopuksi suunniteltiin vuosikello tukemaan markkinointiviestinnän aikataulutusta.