Selvitys Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kuntoutuksen ohjauksen tarpeesta
Ljungqvist, Noora; Mäkelä, Milka (2023)
Ljungqvist, Noora
Mäkelä, Milka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098682
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kuntoutuksen ohjauksen tarve. Tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka hyvin kuntoutuksen ohjauksen määritelmä tunnetaan ja selvittää, minkälaisia opiskelua vaikeuttavia haasteita opiskelijat kokevat omassa arjessaan.
Opinnäytetyömme tilaajana toimi Satakunnan ammattikorkeakoulu. Tutkimus toteutettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun eri opiskelijaryhmille lähetettävällä E-lomake-kyselyllä tammi-helmikuussa 2023.
Valitsimme opinnäytetyömme tutkimusmenetelmiksi määrällisen eli kvantitatiivisen sekä laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän. Tutkimusaineistoa kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia, suljettuja ja sekamuotoisia kysymyksiä. Kysely oli vakioitu, jolloin sama asiasisältö kysyttiin täsmälleen samalla tavalla kaikilta kyselyyn vastaajilta. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin induktiivisesti eli aineistolähtöisesti ja muut vastaukset käsiteltiin Excel ja Tixel taulukkolaskentaohjelmilla.
Yhteenvetona kyselyn tuloksista todettiin, että kyselyyn vastanneilla ei ole käsitystä, mitä kuntoutuksen ohjaus on, ja tämä vaikeuttaa kuntoutuksen ohjauksen palvelun tarjoamista. Kyselystä kävi ilmi, että opiskelijat kokevat erilaisia opiskeluun vaikuttavia haasteita arjessaan. Suurimmiksi haasteiksi kyselyyn vastanneet opiskelijat osasivat nimetä jaksamisen ja ajankäytön hallinnan ongelmat. Kyselyyn vastanneista suurin osa ei ollut saanut apua kokemiinsa haasteisiin, joten kuntoutuksen ohjauksesta voisi mahdollisesti olla heille hyötyä.
Opinnäytetyömme tilaajana toimi Satakunnan ammattikorkeakoulu. Tutkimus toteutettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun eri opiskelijaryhmille lähetettävällä E-lomake-kyselyllä tammi-helmikuussa 2023.
Valitsimme opinnäytetyömme tutkimusmenetelmiksi määrällisen eli kvantitatiivisen sekä laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän. Tutkimusaineistoa kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia, suljettuja ja sekamuotoisia kysymyksiä. Kysely oli vakioitu, jolloin sama asiasisältö kysyttiin täsmälleen samalla tavalla kaikilta kyselyyn vastaajilta. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin induktiivisesti eli aineistolähtöisesti ja muut vastaukset käsiteltiin Excel ja Tixel taulukkolaskentaohjelmilla.
Yhteenvetona kyselyn tuloksista todettiin, että kyselyyn vastanneilla ei ole käsitystä, mitä kuntoutuksen ohjaus on, ja tämä vaikeuttaa kuntoutuksen ohjauksen palvelun tarjoamista. Kyselystä kävi ilmi, että opiskelijat kokevat erilaisia opiskeluun vaikuttavia haasteita arjessaan. Suurimmiksi haasteiksi kyselyyn vastanneet opiskelijat osasivat nimetä jaksamisen ja ajankäytön hallinnan ongelmat. Kyselyyn vastanneista suurin osa ei ollut saanut apua kokemiinsa haasteisiin, joten kuntoutuksen ohjauksesta voisi mahdollisesti olla heille hyötyä.