Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kodinelektroniikkaketjujen verkko-kauppojen analysointi

Aarni, Anssi (2023)

 
Avaa tiedosto
Aarni_Anssi.pdf (1.392Mt)
Lataukset: 


Aarni, Anssi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098705
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia kolmen pohjoismaalaisen ja kolmen yhdysvaltalaisen kodinkoneita ja viihde-elektroniikkaa myyvän sivuston verkkokauppoja ja verrata niitä keskenään. Pohjoismaalaiset verkkokaupat olivat Gigantti, Power, sekä Verkkokauppa.com. Yhdysvaltalaiset verkkokaupat olivat puolestaan Best Buy, Newegg, sekä Target. Tutkimuksen tavoitteena oli teorian kokoaminen näiden verkkokauppojen sisällöstä, käytettävyydestä ja verrata verkkokauppoja keskenään.

Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintää ja sen tärkeimpiä osa-alueita verkkokauppojen kannalta. Lisäksi käsiteltiin verkkokauppoja yleisesti ja niiden tärkeimpiä ominaispiirteitä. Teoriaosuus sisälsi tietoa markkinointiviestinnän suunnittelusta, tavoitteista, sekä verkkokauppojen asettelusta, käytettävyydestä ja ulkoisista ominaisuuksista. Teoriaosuuden pohjana käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, sekä muita lähteitä internetistä, kuten blogeja ja oppaita.

Tutkimusaineisto hankittiin analysoimalla, havainnoimalla ja tutkimalla valittuja verkkokauppoja. Havainnointi keskittyi verkkokauppojen sisältöön, ulkonäköön, kuviin, typografiaan sekä käytettävyyteen.

Tutkimuksessa selvisi, että kaikkien analysoitavien verkkokauppojen rakenne oli hyvin samankaltainen, kuin muillakin. Suurimmat erot syntyivät esimerkiksi kuvien hyödyntämisellä, niiden määrällä värien käytöllä, sekä tekstisisällöllä. Maiden välisiä eroja olivat esimerkiksi yhdysvaltalaisten yritysten kuvien käyttö. Yhdysvaltalaiset käyttivät sivuillaan huomattavasti enemmän kuvia, kuin pohjoismaalaiset. Pohjoismaalaisilla verkkokaupoilla oli puolestaan enemmän oheissisältöä, kuten artikkeleita ja tuotearvosteluja, kuin yhdysvaltalaisilla. Myös chat-tuki oli pohjoismaalaisilla helpommin saatavilla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste