Sosiaalisen median vaikutukset nuorten aikuisten kehonkuvaan
Paajanen, Tiia (2023)
Paajanen, Tiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098725
Tiivistelmä
Sosiaalisen median aiheuttamia ulkonäköpaineita on tutkittu paljon, mutta
nämä tutkimukset ovat kohdistuneet pääasiassa alle 18-vuotiaisiin lapsiin ja
nuoriin. Myös sitä, miten sosiaalinen media vaikuttaa yli 18-vuotiaiden kehonja minäkuvaan, on tutkittu hyvin vähän verrattuna lapsiin ja nuoriin. Tämän
opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää miten sosiaalinen media vaikuttaa nuorten
aikuisten kehonkuvaan sekä miten viestintää aiheesta voisi tai tulisi mahdollisesti kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntäen laadullista sekä määrällistä tutkimusotetta anonyymillä kyselylomakkeella, jota levitettiin Ohjaamo Olkkarin sosiaalisessa mediassa sekä hyödynsin tässä myös omia verkostojani. Webropolissa. Kyselyyn vastasi yhteensä 80, mutta heistä karsiutui heti kyselyn alussa
6, käytännössä 74 niin sanottua käyttökelpoista vastausta. Vastauksista kävi
ilmi, että sosiaalisen median aiheuttamat ulkonäköpaineet ovat varsin yleinen
ilmiö myös yli 18-vuotiaiden keskuudessa, vaikka suurin osa vastaajista kokikin, että kokee niitä ainoastaan silloin tällöin. Eniten ulkonäköpaineita koettiin
aiheutuvan Instagram- sekä Tiktok-sovelluksista.
Sen lisäksi, että kyselyssä pyrittiin selvittämään edellä mainitut asiat, halusin
myös kartoittaa, minkälaista viestintää tai palveluita Ohjaamo Olkkari voisi tarjota sitä tarvitseville. Eniten vastausvaihtoehdoista kannatusta saivat erilaiset
tietoiskut ja julkaisut sekä henkilökohtaiset tapaamiset aiheen tiimoilta. Suurin
osa kuitenkin koki, ettei tarvitsisi henkilökohtaisesti neuvontaa tai tukea aiheesta, mutta kokee kuitenkin, että sitä olisi hyvä olla niille, ketkä sitä tarvitsevat. Tulokset auttavat kehittämään Ohjaamo Olkkarin palveluita entistä paremmiksi. Tulosten perusteella voidaan todeta kyseessä olevan erittäin laaja ilmiö
ja tutkimuksen toteutukselle oli selkeästi kysyntää. Tämän vuoksi jatkotutkimukset olisi hyvä toteuttaa 26 ikävuodesta eteenpäin aina 29-vuotiaisiin.
There has been made several researches about the effects of social media
but they have been mostly about teenagers and children under 18 years old.
The effects to their bodyimages have been mostly unknown or there has been
so little amount of information. The objective of the thesis was to find out: how
has social media affected to young adult’s bodyimage and how does the communication about the topic need to and could be improved.
The research was implemented made used with both qualitative and quantitative research methods in Webropol app and it was spread both in Ohjaamo
Olkkari’s and in my personal social media channels. The total amount of answers was 80 but six of them were disqualified in the beginning of the survey.
The results show that the phenomenon is surprisingly extensive and the pressures about their appearances are quite common. However there isn’t a significant need for the support services but they are still needed. The most of the
appearance pressures seem to come from Instagram and the second from
TikTok.
In addition of circumstances mentioned, I wanted to find out about if there
should be made any improvements to Ohjaamo Olkkari’s communication
about the topic and what kind of services there could be offered for those who
need it. The results says that there are most demand for different fact sheet
posts on social media and personal meetings were also brought up in the answers. However majority of the answerers didn’t seem to need any services but
there was still some need for those and they also felt like there should be services available for those in need.
The research and the results help Ohjaamo Olkkari to improve their services.The results also give ground for further research about how does social
media affect to young adults who are 26 years old or older.
nämä tutkimukset ovat kohdistuneet pääasiassa alle 18-vuotiaisiin lapsiin ja
nuoriin. Myös sitä, miten sosiaalinen media vaikuttaa yli 18-vuotiaiden kehonja minäkuvaan, on tutkittu hyvin vähän verrattuna lapsiin ja nuoriin. Tämän
opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää miten sosiaalinen media vaikuttaa nuorten
aikuisten kehonkuvaan sekä miten viestintää aiheesta voisi tai tulisi mahdollisesti kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntäen laadullista sekä määrällistä tutkimusotetta anonyymillä kyselylomakkeella, jota levitettiin Ohjaamo Olkkarin sosiaalisessa mediassa sekä hyödynsin tässä myös omia verkostojani. Webropolissa. Kyselyyn vastasi yhteensä 80, mutta heistä karsiutui heti kyselyn alussa
6, käytännössä 74 niin sanottua käyttökelpoista vastausta. Vastauksista kävi
ilmi, että sosiaalisen median aiheuttamat ulkonäköpaineet ovat varsin yleinen
ilmiö myös yli 18-vuotiaiden keskuudessa, vaikka suurin osa vastaajista kokikin, että kokee niitä ainoastaan silloin tällöin. Eniten ulkonäköpaineita koettiin
aiheutuvan Instagram- sekä Tiktok-sovelluksista.
Sen lisäksi, että kyselyssä pyrittiin selvittämään edellä mainitut asiat, halusin
myös kartoittaa, minkälaista viestintää tai palveluita Ohjaamo Olkkari voisi tarjota sitä tarvitseville. Eniten vastausvaihtoehdoista kannatusta saivat erilaiset
tietoiskut ja julkaisut sekä henkilökohtaiset tapaamiset aiheen tiimoilta. Suurin
osa kuitenkin koki, ettei tarvitsisi henkilökohtaisesti neuvontaa tai tukea aiheesta, mutta kokee kuitenkin, että sitä olisi hyvä olla niille, ketkä sitä tarvitsevat. Tulokset auttavat kehittämään Ohjaamo Olkkarin palveluita entistä paremmiksi. Tulosten perusteella voidaan todeta kyseessä olevan erittäin laaja ilmiö
ja tutkimuksen toteutukselle oli selkeästi kysyntää. Tämän vuoksi jatkotutkimukset olisi hyvä toteuttaa 26 ikävuodesta eteenpäin aina 29-vuotiaisiin.
There has been made several researches about the effects of social media
but they have been mostly about teenagers and children under 18 years old.
The effects to their bodyimages have been mostly unknown or there has been
so little amount of information. The objective of the thesis was to find out: how
has social media affected to young adult’s bodyimage and how does the communication about the topic need to and could be improved.
The research was implemented made used with both qualitative and quantitative research methods in Webropol app and it was spread both in Ohjaamo
Olkkari’s and in my personal social media channels. The total amount of answers was 80 but six of them were disqualified in the beginning of the survey.
The results show that the phenomenon is surprisingly extensive and the pressures about their appearances are quite common. However there isn’t a significant need for the support services but they are still needed. The most of the
appearance pressures seem to come from Instagram and the second from
TikTok.
In addition of circumstances mentioned, I wanted to find out about if there
should be made any improvements to Ohjaamo Olkkari’s communication
about the topic and what kind of services there could be offered for those who
need it. The results says that there are most demand for different fact sheet
posts on social media and personal meetings were also brought up in the answers. However majority of the answerers didn’t seem to need any services but
there was still some need for those and they also felt like there should be services available for those in need.
The research and the results help Ohjaamo Olkkari to improve their services.The results also give ground for further research about how does social
media affect to young adults who are 26 years old or older.