Affärsplan för en marknadsföringsbyrå
Stjernberg, Amanda (2023)
Stjernberg, Amanda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098786
Tiivistelmä
Syftet med studien är att göra en affärsplan åt en marknadsföringsbyrå som jag själv planerar att grunda. Studien är utförd som en kvalitativ fallstudie. I studien undersöks hur en bra affärsplan är uppbyggd, samt hur en affärsplan uppdateras i takt med företagets verksamhet utvecklas och slutligen gör jag en affärsplan åt mitt företag. En affärsplan är ett dokument som beskriver företagets idé i korthet och hjälper företagaren att strukturera affärsidén. Affärsplanen kan se lite olika ut beroende på för vem den görs. I denna studie har affärsplanens struktur byggts upp med Nyföretagarcentrums modell för en affärsplan. I planen finns tio huvudsakliga delar - företagets information, beskrivning av affärsidén, produkter och tjänster, marknaden och konkurrenter, försäljning och marknadsföring, verksamhetsmål, riskhantering, ekonomisk förvaltning och avtal, kalkyler samt SWOT-analys. Genom att skriva ner allt detta så får företagaren hjälp att strukturera affärsidén och fördelen med att ha en bra utarbetad affärsplan från början är att det är lätt att bygga på den och göra ändringar i takt med att företaget utvecklas.