Brasilialaisen Jujutsun markkinointi Instagramissa
Paavola, Veera (2023)
Paavola, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098715
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin brasilialaista jujutsua tarjoavien kamppailusalien Instagram-aktiivisuutta. Työn tavoitteena oli selvittää millaista sisältöä kamppailusalit julkaisevat Instagramiin, millainen sisältö kerää eniten tykkäyksiä, miten eri kamppailusalit hyödyntävät Instagramia markkinoinnissa, miten markkinointi on vaikuttanut asiakasmääriin ja kenelle sisältö on kohdennettu. Tarkoituksena oli luoda suuntaviivat, joita seuraamalla yritysten olisi helpompi saavuttaa haluttu lopputulos Instagramissa. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siinä hyödynnettiin sisällönanalyysia.
Brasilialaisen jujutsun suosio on kasvussa, ja siksi sen tutkiminen on ajankohtaista. Kanavaksi valikoitui Instagram, sillä kaikki Helsingin toimijat, joihin työ keskittyy, ovat aktiivisia siellä. Instagram on oiva kanava lähes minkä tahansa markkinointiin sen laajan toiminnallisuuden vuoksi. Toimijat voivat julkaista siellä kuvia, videoita ja tarinoita, jotka voivat sisältää lähes mitä tahansa.
Tietoperustassa käsiteltiin brasilialaista jujutsua laajasti. Tietoperustassa kerrotaan brasilialaisen jujutsun historia, terveysvaikutukset ja suosio, jotta työn aiheellisuus tulee perustelluksi. Lähteinä käytettiin tutkimuksia, kirjallisuutta, blogitekstejä, asiantuntijahaastattelua ja videoita. Aiheesta oli haastavaa löytää lähteitä, sillä siitä on tehty vähän tutkimuksia. Seuraavassa tietoperustaluvussa kerrotaan Instagramista ja sen keskeisistä toiminnoista. Lähteinä on käytetty kirjallisuutta, Metaa, podcastia ja blogitekstejä.
Aineisto kerättiin toimijoiden Instagram-sivuilta. Aineisto koostuu niiden julkaisemista kuvista, videoista sekä tarinoista. Työn kohteeksi valikoitui kuusi toimijaa. Aineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysia, jonka keinoin postaukset jaettiin kategorioihin ja niiden saamat tykkäykset kirjattiin ylös. Tarinoiden kohdalla aineisto kategorisoitiin. Tietoperustan ja aineiston pohjalta suunniteltiin haastattelukysymykset ja kuuden toimijan edustajia haastateltiin työtä varten.
Tulosten perusteella toimijat julkaisevat hyvin monipuolista sisältöä Instagramiin ja eniten tykkäyksiä saavat postaukset, joiden kuvat on otettu kilpailuissa ja postaukset, joissa harrastaja saa ylennyksen eli uuden vyön. Kaikki toimijat käyttävät Instagramia markkinointiin ja se on vaikuttanut niiden asiakasmääriin positiivisesti. Toimijat käyttävät erilaisia kohdennuksia postauksissaan. Osa keskittyy enemmän uusasiakashankintaan ja osa puolestaan kohdentaa postauksena pääasiassa jo olemassa oleville asiakkaille. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Instagram-aktiivisuus on yrityksille hyödyksi monessa eri tilanteessa.
Brasilialaisen jujutsun suosio on kasvussa, ja siksi sen tutkiminen on ajankohtaista. Kanavaksi valikoitui Instagram, sillä kaikki Helsingin toimijat, joihin työ keskittyy, ovat aktiivisia siellä. Instagram on oiva kanava lähes minkä tahansa markkinointiin sen laajan toiminnallisuuden vuoksi. Toimijat voivat julkaista siellä kuvia, videoita ja tarinoita, jotka voivat sisältää lähes mitä tahansa.
Tietoperustassa käsiteltiin brasilialaista jujutsua laajasti. Tietoperustassa kerrotaan brasilialaisen jujutsun historia, terveysvaikutukset ja suosio, jotta työn aiheellisuus tulee perustelluksi. Lähteinä käytettiin tutkimuksia, kirjallisuutta, blogitekstejä, asiantuntijahaastattelua ja videoita. Aiheesta oli haastavaa löytää lähteitä, sillä siitä on tehty vähän tutkimuksia. Seuraavassa tietoperustaluvussa kerrotaan Instagramista ja sen keskeisistä toiminnoista. Lähteinä on käytetty kirjallisuutta, Metaa, podcastia ja blogitekstejä.
Aineisto kerättiin toimijoiden Instagram-sivuilta. Aineisto koostuu niiden julkaisemista kuvista, videoista sekä tarinoista. Työn kohteeksi valikoitui kuusi toimijaa. Aineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysia, jonka keinoin postaukset jaettiin kategorioihin ja niiden saamat tykkäykset kirjattiin ylös. Tarinoiden kohdalla aineisto kategorisoitiin. Tietoperustan ja aineiston pohjalta suunniteltiin haastattelukysymykset ja kuuden toimijan edustajia haastateltiin työtä varten.
Tulosten perusteella toimijat julkaisevat hyvin monipuolista sisältöä Instagramiin ja eniten tykkäyksiä saavat postaukset, joiden kuvat on otettu kilpailuissa ja postaukset, joissa harrastaja saa ylennyksen eli uuden vyön. Kaikki toimijat käyttävät Instagramia markkinointiin ja se on vaikuttanut niiden asiakasmääriin positiivisesti. Toimijat käyttävät erilaisia kohdennuksia postauksissaan. Osa keskittyy enemmän uusasiakashankintaan ja osa puolestaan kohdentaa postauksena pääasiassa jo olemassa oleville asiakkaille. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Instagram-aktiivisuus on yrityksille hyödyksi monessa eri tilanteessa.