Hinnoitteluvaihtoehdot SaaS-palveluille
Saarijärvi, Niko (2023)
Saarijärvi, Niko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098730
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia erilaisia vaihtoehtoja SaaS-palvelun hinnoitteluun sisältyy ja miten SaaS-yrityksen tulisi näitä vaihtoehtoja hyödyntää. Tavoitteena on tuoda esiin yleisimmin käytössä olevat myynti- ja hinnoittelumallit SaaS-liiketoiminnassa. Tämän lisäksi opinnäytetyössä käsitellään yleisiä haasteita SaaS-palvelun hinnoitteluun liittyen ja perinteisen kustannuslaskennan hyödyntämistä SaaS-palveluissa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kolmesta eri osasta. Tietoperustan keskeisimmissä osioissa perehdytään tarkasti kustannuslaskennan eri mahdollisuuksiin ja käydään huolellisesti läpi SaaS-palvelun hinnoitteluun vaikuttavat tekijät.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut koostuivat kolmen eri SaaS-yhtiöin haastatteluista. Haastatteluissa käsitellään yrityksien käytössä olevia myynti- ja hinnoittelumalleja sekä hyötyjen, että heikkouksien kautta. Haastatteluilla pyritään myös selvittämään, pystyykö perinteistä kustannuslaskentaa hyödyntämään SaaS-palveluiden hinnoittelussa.
Haastatteluiden tulokset osoittavat sen, että ei ole olemassa yhtä ja oikeaa tapaa hinnoitella SaaS-palvelu. Sen sijaan tuotetun palvelun ominaisuudet määrittelevät pitkälti hinnoittelun. Haastattelut osoittavat myös sen, että yrityksen asiakkaat usein määrittelevät, millaista myyntimallia yritys voi käyttää. Selväksi käy myös, että kustannuslaskentaa SaaS-yrityksissä ei pystytä käyttämään samalla tavalla kuin perinteisissä tuotteiden valmistus- ja myyntiprosesseissa.
Haastatteluiden perusteella todetaan, että kustannuksia sellaisenaan on vaikea sisällyttää palvelun hintaan, mutta kokonaisuudessaan palvelun tuottamiseen vaatimia kustannuksia on kuitenkin syytä seurata tarkasti. Lisäksi selviää, että kaikki haastateltavat yritykset pyrkivät tulevaisuudessa tekemään liiketoiminnastaan entistä skaalautuvampaa. Yksi haastateltavista yrityksistä on tässä jo onnistunut, kun kaksi muuta vielä pyrkivät tähän. Lopulta voidaankin todeta, että skaalautuva liiketoiminta on jokaisen SaaS-yrityksen tavoite.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kolmesta eri osasta. Tietoperustan keskeisimmissä osioissa perehdytään tarkasti kustannuslaskennan eri mahdollisuuksiin ja käydään huolellisesti läpi SaaS-palvelun hinnoitteluun vaikuttavat tekijät.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut koostuivat kolmen eri SaaS-yhtiöin haastatteluista. Haastatteluissa käsitellään yrityksien käytössä olevia myynti- ja hinnoittelumalleja sekä hyötyjen, että heikkouksien kautta. Haastatteluilla pyritään myös selvittämään, pystyykö perinteistä kustannuslaskentaa hyödyntämään SaaS-palveluiden hinnoittelussa.
Haastatteluiden tulokset osoittavat sen, että ei ole olemassa yhtä ja oikeaa tapaa hinnoitella SaaS-palvelu. Sen sijaan tuotetun palvelun ominaisuudet määrittelevät pitkälti hinnoittelun. Haastattelut osoittavat myös sen, että yrityksen asiakkaat usein määrittelevät, millaista myyntimallia yritys voi käyttää. Selväksi käy myös, että kustannuslaskentaa SaaS-yrityksissä ei pystytä käyttämään samalla tavalla kuin perinteisissä tuotteiden valmistus- ja myyntiprosesseissa.
Haastatteluiden perusteella todetaan, että kustannuksia sellaisenaan on vaikea sisällyttää palvelun hintaan, mutta kokonaisuudessaan palvelun tuottamiseen vaatimia kustannuksia on kuitenkin syytä seurata tarkasti. Lisäksi selviää, että kaikki haastateltavat yritykset pyrkivät tulevaisuudessa tekemään liiketoiminnastaan entistä skaalautuvampaa. Yksi haastateltavista yrityksistä on tässä jo onnistunut, kun kaksi muuta vielä pyrkivät tähän. Lopulta voidaankin todeta, että skaalautuva liiketoiminta on jokaisen SaaS-yrityksen tavoite.