Myynnin psykologia : myynnin edistäminen psykologiaa hyödyntämällä
Paananen, Aleksi (2023)
Paananen, Aleksi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098820
Tiivistelmä
Opinnäytetyö syntyi tarpeesta syventyä myynnin psykologiaan omana kokonaisuutena, sillä aihetta on käsitelty suhteellisen vähän. Myynnin tarkoituksena on usein saada muut tekemään niin kuin sinä haluat eli useimmissa tapauksissa ostamaan tuotteesi tai palvelusi. Myyjät kohtaavat työssään erilaisia ihmisiä ja vastaväitteitä, joiden vuoksi myyjän on tärkeä hallita myös erilaisia psykologisia keinoja, jotta asiakkaan kanssa päästäisiin haluttuun lopputulokseen.
Psykologian hyödyntäminen voidaan nähdä erilaisina nonverbaalisina keinoina kuten ilmeinä, eleinä, äänensävyinä tai vaikka puheen voimakkuutena. Psykologiaa on myös erilaiset suostuttelun keinot kuten vastavuoroisuusperiaate ja auktoriteetin korostaminen.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena työnä, jossa tutkittiin myynnin ja ostamisen psykologiaa. Opinnäytetyö tutkii, mitä asiakkaan pään sisällä tapahtuu ostotilanteessa ja minkä takia myyjän psykologisilla keinoilla kuten sanavalinnoilla ja nonverbaalisilla viesteillä on yllättävän suuri vaikutus lopputulokseen. Lisäksi käsitellään yleisimpiä suostuttelun keinoja, jotka perustuvat ihmisen luontaisiin psykologisiin mekanismeihin.
Opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta luotiin työn toiminnallinen osuus, joka antaa konkreettisia käytännön vinkkejä, miten psykologiaa voidaan käyttää apuna myyntitilanteissa.
Psykologian hyödyntäminen voidaan nähdä erilaisina nonverbaalisina keinoina kuten ilmeinä, eleinä, äänensävyinä tai vaikka puheen voimakkuutena. Psykologiaa on myös erilaiset suostuttelun keinot kuten vastavuoroisuusperiaate ja auktoriteetin korostaminen.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena työnä, jossa tutkittiin myynnin ja ostamisen psykologiaa. Opinnäytetyö tutkii, mitä asiakkaan pään sisällä tapahtuu ostotilanteessa ja minkä takia myyjän psykologisilla keinoilla kuten sanavalinnoilla ja nonverbaalisilla viesteillä on yllättävän suuri vaikutus lopputulokseen. Lisäksi käsitellään yleisimpiä suostuttelun keinoja, jotka perustuvat ihmisen luontaisiin psykologisiin mekanismeihin.
Opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta luotiin työn toiminnallinen osuus, joka antaa konkreettisia käytännön vinkkejä, miten psykologiaa voidaan käyttää apuna myyntitilanteissa.