Monialaisen yhteistyön toteutuminen Raision kaupungin varhaiskasvatuksessa : sosionomi- sekä kandidaattitaustaisten varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
Calmelet-Pyykkö, Essi (2023)
Calmelet-Pyykkö, Essi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098817
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan monialaisen yhteistyön toteutumista Raision kaupungin varhaiskasvatuksessa kandidaatti- sekä sosionomitaustaisten varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä oli ryhmämuotoinen teemahaastattelu. Haastattelut analysointiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin metodia käyttäen.
Tutkimustulokset osoittavat, että monialainen yhteistyö on merkittävässä asemassa Raision kaupungin varhaiskasvatuksessa. Monialaista yhteistyötä pidetään tärkeänä varhaisen puuttumisen menetelmänä. Tuloksista ilmenee erityisesti tarve monialaisten yhteistyötahojen parempaan tuntemiseen sekä resurssien lisäämiseen yhteistyön toteuttamiseksi.
Johtopäätösten osalta tärkeäksi nousee eri koulutustaustaisten varhaiskasvatuksen opettajien näkemyserot monialaisen yhteistyön tekemisestä sekä varhaiskasvatuksen sosionomin tulevaisuuden tehtävänkuva monialaisen yhteistyön koordinoinnista vastaavana varhaiskasvatusammattilaisena. This thesis examines the implementation of multidisciplinary cooperation in early childhood education in the city of Raisio from the perspective of early childhood education teachers with a background in Social Services and Educational Science. The study was carried out as a qualitative study, with focus group interviews as research method. The interviews were analyzed using the method of theory lead content analysis.
The results show that multidisciplinary cooperation plays a significant role in Raisio´s early childhood education. Multidisciplinary cooperation is considered an important method of early intervention. On the other hand, the results indicate that a better understanding of multidisciplinary cooperation parties is needed and that additional resources are required for the implementation of multidisciplinary cooperation. The study concludes that opinions vary on the significance on interdisciplinary cooperation between early childhood education teachers with different educational backgrounds. Early childhood education professionals with a background in social services thus play a crucial role in coordinating interdisciplinary cooperation.
Tutkimustulokset osoittavat, että monialainen yhteistyö on merkittävässä asemassa Raision kaupungin varhaiskasvatuksessa. Monialaista yhteistyötä pidetään tärkeänä varhaisen puuttumisen menetelmänä. Tuloksista ilmenee erityisesti tarve monialaisten yhteistyötahojen parempaan tuntemiseen sekä resurssien lisäämiseen yhteistyön toteuttamiseksi.
Johtopäätösten osalta tärkeäksi nousee eri koulutustaustaisten varhaiskasvatuksen opettajien näkemyserot monialaisen yhteistyön tekemisestä sekä varhaiskasvatuksen sosionomin tulevaisuuden tehtävänkuva monialaisen yhteistyön koordinoinnista vastaavana varhaiskasvatusammattilaisena.
The results show that multidisciplinary cooperation plays a significant role in Raisio´s early childhood education. Multidisciplinary cooperation is considered an important method of early intervention. On the other hand, the results indicate that a better understanding of multidisciplinary cooperation parties is needed and that additional resources are required for the implementation of multidisciplinary cooperation. The study concludes that opinions vary on the significance on interdisciplinary cooperation between early childhood education teachers with different educational backgrounds. Early childhood education professionals with a background in social services thus play a crucial role in coordinating interdisciplinary cooperation.