Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kohti turvallisempaa rajoittamista: kiinnipitokoulutuksen kehittäminen lastensuojeluyksikössä

Valovuo, Pasi (2023)

 
Avaa tiedosto
Valovuo_Pasi.pdf (412.5Kt)
Lataukset: 


Valovuo, Pasi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305078083
Tiivistelmä
Organisaatiossani on käytössä hallittu fyysinen rajoittaminen, jolla pyritään estämään sekä asiakkaiden, että työntekijöiden vahingoittuminen. Hallittu fyysinen rajoittaminen nimestään huolimatta keskittyy havainnointiin ja ennakointiin, joiden avulla pyritään välttämään kiinnipitotilanteet etukäteen. Kuitenkin jos joudutaan tilanteeseen, että asiakasta pitää fyysisesti rajata, niin siihen on jokaisella työntekijällä sama koulutus. Organisaatiossamme on ollut samainen koulutus yli kymmenen vuotta ja se on pysynyt pitkälti samanlaisena alusta alkaen. Organisaatiolla on ollut tarve kehittää koulutusta jo pitkään vastaamaan nykypäivän tarpeita lastensuojelussa.

Opinnäytetyöni oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli lisätä lastensuojelulaitoksen ohjaajien tietoisuutta ja valmiutta haastavien nuorten kohtaamisesta ja haastavissa tilanteissa toimimisesta. Tavoitteena opinnäytetyössä oli saada toimiva, sujuvampi ja loogisempi koulutusmateriaali hallitun fyysisen rajoittamisen koulutukseen, muokata kiinnipito liikkeitä vastaamaan nykypäivän tarpeita sekä suunnitella hallitun fyysisen rajoittamisen kouluttajakoulutuksen materiaali uudestaan.

Tutkimuskysymyksinä käytin millainen koulutusmateriaali palvelee parhaiten nykytilanteessa koulutettavia? Miten saamme uusia kouluttajia mukaan ja miten heidät koulutetaan tehtävään? Mikä on paras ja turvallisin tapa toteuttaa kiinnipitoa sekä nuoren, että ohjaajan näkökulmasta?

Organisaatiossani käytetään palautelomaketta, joka lähetetään hallitun fyysisen rajoittamisen koulutuksen jälkeen osallistuneille. Käyttäen aiempaa aineistoa sekä nykyistä hieman muutettua palautelomaketta aineiston laajuus oli 78 koulutuksen käynyttä vastaajaa. Palautelomakkeissa oli sekä avoimia kysymyksiä että numeroituja arvoasteikkoja. Palautekyselyistä selvisi, että koulutus on tarpeellinen, mutta vaatii kehittämistä. Opinnäytetyöstäni syntyi valmis teoriapaketti hallittuun fyysiseen rajoittamiseen, joka palvelee nykytilanteessa parhaiten uusia koulutettavia henkilöitä. Saimme myös kolme uutta kandidaattia kouluttajaksi. Hallitun fyysisen rajoittamisen koulutuksessa koulutetaan henkilöitä toteuttamaan kiinnipitoa mahdollisimman turvallisesti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste